Gal jūs žinojot, o aš apie žiobrines nieko nebuvau girdėjęs. Tai čia šiek tiek info... ----------------------------------- Apie Žiobrines žinoma nuo XX a. pradžios, tačiau nuomonės apie tradicijos kilmę skiriasi. Vienų manoma, kad ji į Nemuno žemupio ruožą Panemunių regioninio parko ribose atėjo iš aukštupio apie 1914 m., o kitų – kad tai sena Nemuno deltos žvejų tradicija, taigi atėjo iš žemupio. XX a. ketvirtame dešimtmetyje Žiobrinės tapo ypač populiarios. Atrodo, labiausiai Žiobrines XX a. pirmoje pusėje – viduryje išplatino patys žvejai. 1936 m. Kalnėnuose surengtoje šventėje dalyvavo net Lietuvos Respublikos prezidentas Antanas Smetona. J. P. Kedžio žodžiais tariant, „Žiobrinės tai yra tos pačios visur ruošiamos gegužinės, tik jose yra atliekamos įdomios žuvies – žiobrio kepimo ir valgymo ceremonijos“. Pokario metais Žiobrinės buvo rengiamos visur, kur buvo žvejų kolektyvai-artelės ir tradicija nutrūko tik uždraudus žiobrių žvejybą XX a. septintajame dešimtmetyje (žiobrių, karšių ir starkių žvejybos limitai nustatyti 1961–1965 m.). Nurodoma, jog paskutinės Žiobrinės buvo surengtos per Žvejų dieną Arlaviškėse aukščiau Kauno apie 1960–1963 m.. 2002 m. gegužės mėn. Žiobrinių šventė atgaivinta Kriūkuose. Nuo 2003 m. pavasarinės šventės „Panemunių žiedai“, rengiamos Raudonėje, metu prie laužo taip pat kepami žiobriai. B – socialinės, simbolinės, kultūrinės tradicijos funkcijos ir jų kaita Iki griežto žiobrių žvejybos apribojimo, metuose buvo du pagrindiniai žiobrių gaudymo laikotarpiai: pavasarinis iki gegužės 1 d. (arba 10 d.) ir vasarinis, prasidedantis nuo liepos 1 d. Atitinkamai buvo švenčiamos ir Žiobrinės, kurių pirmosios buvo tarsi šeimyninės (šaltokas oras ir žuvys kepamos šeimyniškai), o antrosios – viešos ir apskritai tuomet įvairios pramogos praeina po žiobrio ženklu (Kedys 1940, p. 391). Be to, žiobrių žvejybos metu tokiu pačiu būdu kaip ir per šventę, žiobrių pasikepdavo patys žvejai, naudodami tam tik ką pagautą žuvį. Žvejybos metu prie žuvingų valksnų susirinkdavo po keletą valčių. Valksna vienu metu plaukė tik viena valtis, o ją praplaukus ir sugrįžus reikėjo iš naujo laukti eilės, kad plaukimą galėtum pakartoti. Taigi, belaukdami savo eilės žvejai pasikepdavo tik ką pagautų žiobrių. Vis dėlto, labiausiai išgarsėjo viešos Žiobrinės. Jos pritraukdavo ne tik žvejus ir aplinkinių kaimų žmones, bet ir miestiečius, inteligentiją, karininkus, aukštuomenę. Į šventę susirinkę aplinkinių kaimų ir miestelių žmonės neretai patys nusipirkdavo pas žvejus žuvų ir jas kepdavo arba pirkdavo jau iškeptus žiobrius ir juos ragaudavo kartu su savo atsineštu maistu bei gėrimais. Garbingiems svečiams buvo kuriami atskiri laužai. Be keptų žiobrių prie jų stalo netrūkdavo kitokių patiekalų bei gėrimų. Valgius sudėdavo ant staltiesių patiestų ant žolės. Žvejai vaišindavosi vien žiobriais. Pokario metais Žiobrinės tapo labiau panašios į profesinę žvejų šventę, nes ją rengdavo kiekvienas žvejų kolektyvas: „Kur buvo artelė, ten buvo žiobrinės“. Žiobrių žvejybą uždraudus ir viešų Žiobrinių tradicijai nutrūkus, kai kurie Jurbarko rajono įmonių vadovai bei rajono valdžios atstovai uždaroje aplinkoje savo svečiams vis dėlto kepdavo žiobrius ant laužo ir jais vaišindavosi. Atgaivinta viešų Žiobrinių tradicija vėl tapo vietos gyventojų, kraštiečių ir jų svečių švente. Dėl galiojančio žiobrių žvejybos draudimo, šių žuvų Žiobrinių šventei yra įsivežama iš Nemuno žemupio, perkama turguje ir pan. C – Medžiagos, gamybos ir vartojimo būdai Pavasarinės Žiobrinės buvo rengiamos jau baigiantis pavasariniam žvejybos sezonui, pačioje balandžio pabaigoje – gegužės pradžioje. Nuo liepos 1 d. buvo švenčiamos viešos Žiobrinės. Joms parenkama vieta šile, kokia nors aikštelė prie Nemuno ar panaši graži vieta. Po pietų čia sukuriamas laužas, tolėliau nuo jo paruošiama vieta jaunimui pasišokti, pasportuoti – sulaukti, kol iškeps žiobriai. Prieš kepant žiobriai nuskutami, išdarinėjami (išskapinami): įpjovus gerklę bei truputį prie uodegėlės ištraukiamos žarnos, ikrai paliekami, pažiaunės išimamos ir taip paruoštos žuvys Nemune nuplaunamos. Palei kaulą per burną kišamas plokščiai nudrožtas 40–50 cm ilgio karklinis iešmas (svarbu nepradurti uodegos, kad žuvis kepama nesusmuktų). Tada žuvies šonai tankiai, kas 1–1,5 cm įpjaunami skersai (prikarbuojami), peiliu paėmus druskos pasūdomi (druska įterpiama ir dar įpilama į vidų). Laužas, atsižvelgiant į vėjo stiprumą, kuriamas apskritos arba pailgos formos. Iešmai, ant kurių sumaunami žiobriai ir malkos, kuriomis kuriami laužai, geriausi karkliniai arba kitų lapuočių. (Spygliuočiai netinka, nes nuo jų sakingų dūmų žuvys turi nemalonų prieskonį). Prie laužo, jeigu jis apvalus, tai aplinkui, o jei pailgas (net iki 3 m ilgio), tai pavėjui maždaug 1 m atstumu į žemę smeigiami iešmai su pamautais žiobriais. Kepama net 3–4 valandas ir pageidautina, kad šiam darbui vadovautų patyręs žvejys arba atitinkamą patirtį turinti moteris. Jis ar ji yra laikomi tos Žiobrinės „karaliumi“ arba „karaliene“. Jie turi ir pagalbininkų, kurie vienam žiobrio šonui pakepus, pasuka kitą, prižiūri laužą ir pan. Pradžioje pasukinėjant iešmą žuvis apdžiovinama, po ko iešmas gali būti perkeltas kiek arčiau laužo. Taip iešmai palaipsniui artėja prie laužo, kol žuvis visiškai apskrunda. Iškepto žiobrio oda sausa, gelsvos spalvos. Smulkios ašakos tarytum „ištirpsta“. Mėsa sultinga, žiobris valgomas tiesiai nuo iešmo . „Baigus žiobrius kepti, senesniu papročiu, visi susirinkdavo į vieną vietą, susėsdavo ratu, „karalius“ ar „karalienė“ išdalydavo žiobrius, prakimšdavo alutį ir prasidėdavo vaišės su dainomis, žaidimais iki vėlyvo vakaro“, „Žiobris ypatingu skoniu nepasižymi, tačiau turi tą gerą savybę, kad kepdamas ant iešmo nesusmunka ir iškeptas yra nepakeičiamas užkandis prie alaus“, „Žiobris teikia kiekvieno sielai ir kūnui poilsį ir malonumą“. --------------------- "Struktur" wrote in message news:ipdthp$cgh$1@trimpas.omnitel.net... Nu taigi sveikinam :) Mes su Raibuciu Dubysa uzdarem, dabar jamsimes Neries ;) On 2011.04.29 11:25, Romas wrote: > Vakar po pietu i Neri ziobriu nukeliavau. > nuspreta 2 fideriais , vienas motyliukais apautas, > kitas krevete. Jau turejau rudu ( nevirtu) saldytu kreveciu, > kas pernai labai pasiteisino . > surisau pirma meskere , apaviau krevete, uzmeciau, ir tik uzdejau rite ant > kito koto, o pirmas jau sokinejo ant stovelio. > vakar kibo nuostabiai, o todel nesiplesiu i zukles procesa, daugiau apie > rezultatus. > per mazdaug 4 zukles valandas- > > 19 ziobriu ( paemiau 12) > 3 sapalai ( vienas 800g) krevete > 4kuojos > 2 plakiai , 2gruzliai, 1 eserys. > > 3 ziobriai atsikabino pakeliui , dar gal iki 10 nefiksuotu kibimu. > 6 didziausi ziobriai 2920g > krevete / motyliukai = 50/50 pagavimu mazdaug. > laiko parukyti be kibimo buvo rasti sudetinga ::)) > > Romanas > >