Galima, prasau. Norvegija – Suomija: kelionė su vaikais 2010 07 12 – 25 I diena Prikimšome savo mašiną iki pat stogo. Visgi stebina, kad tilpo viskas, ką planavome pasiimti (mat artėjant išvykimo momentui daiktų, kuriuos reikės sutalpinti, „krūva“ grėsmingai augo, ir paskutinį vakarą ne juokais kilo panika, kad kažko reikės atsisakyti). Apie 9.45 pajudame iš kiemo „šiaurės“ link. Šios dienos tikslas: atvežti maisto atsargas iki kelto (mat meteorologai šiandien Rygoje prognuozuoja 370 karštį). Kad ir kaip neskubame, 14.20 mes jau uoste. Gerą valandą kepame saulėje. Galų gale patenkame į laivą – kondicionuojama kajutė – tikra atgaiva. O gal netgi ir šalta… Palendame po dušu ir einame į denį – keltas išplaukia. Mažasis nusprendžia snūstelti… II diena Tiksliai laiku, 10.30 (9.30) išvažiuojame į Stokholmą, vadovaudamiesi rodyklėmis važiuojame link Lilehamelio. Likus ~100 km iki Norvegijos mus jau pasitinka lietus. Nors dar ne visai vakaras, nutariame, kad šiandien pavažiavome pakankamai ir stojame prieš pat Norvegijos sieną netoli Eda miestelio prie Bysjon ežero. Pastatome palapinę, norintys išsimaudome šiltame ežere, vakarieniaujame… Sėdime šalia palapinės ant ežero kranto, vaizdai puikūs, nekaršta, nešalta, nelyja, uodų nėra… Internetas yra… III diena Įvažiuojame į Norvegiją. Karvės ir avys neskiria: ar ganykla, ar kelias – nori eina, nori guli… Kuo toliau važiuojame, tuo vaizdų įspūdingumas auga – prasideda kalnai. Vakarop užvažiuojame ant Dalsnibos (85 NOK). Deja debesuota. Bet pasidžiaugiame galimybe palakstyti basiems po sniegą. Nusileidę nuo Dalsnibos slėnyje sukame į kempingą su visais privalumais: aplinkui smaragdiniai kalnai, kriokliai, vaizdas į Dalsnibą ir saulė. Ir uodai… Pavakarieniavę nusprendžiame pasivaikščioti iki „vietinio“ Kvandalfossen‘o. Rodyklė sako, kad iki krioklio yra 0,5 km. Tačiau kabarodamiesi pelkėtais akmenimis užtrunkame apie valandą. Kai grįžtame, saulė jau slepiasi už kalnų, darosi šalta. IV diena Pirmasis šios dienos objektas – Geirangeris – čia pat. Pasiblaškę ieškodami „i“, bankomato, užvažiuojame prie hicking‘o trasos, vedančios link Storseterfossen, pradžios. Trasa: 3,5 km, 1 h, 300 m aukščio skirtumas. Lynoja, saulė šviečia, vėjas pučia… Bet, iš esmės, šilta. Su atžalomis krioklį pasiekiame mažiau nei per 2 h. Palendame po kriokliu, pasifotografuojame ir parbildame atgal. Užvažiavus virš Geirangerio fiordo stojame papietauti aikštelėje su puikiais vaizdais į fiordą, kur dabar jau stovi keletas didelių kruizinių laivų. Geirangeris tikras Norvegijos turizmo centras: pilnas laivų ir laivelių, žmonių grupėmis ir pavieniui, viešbučiai ir „cabinos“ visur užpildyti. Toliau važiuojame link Andalsnes per Trollstigen‘ą. Trolių kelias – Nr. 1 šioje mūsų kelionėje: įstabus nusileidimas stačiu kalno šlaitu ir vis kertamas krioklys. Pakeliui į Molde pasitaiko tunelis po vandeniu ir vienas gražus tiltukas, primenantis, kad artėjame prie „Atlanto kelio“. Apsistojame kempinge ant fiordo kranto šalia Molde. Šio fiordo krantai lėkštesni, ir vaizdai nesulyginami su Geirangeriu. V diena Atžalos greitai prisitaikė prie vietinio laiko ir keltis rytais neskuba (o kad namie taip…). Važiuojame link „Atlanto kelio“. Nesinaudojame mokamu tuneliu, o sukame aplink kalną. „Atlanto kelyje“ stojame ko ne kiekvienoje apžvalgos aikštelėje, fotografuojame tiltus, tyrinėjame vietinę florą ir fauną. Atlanto vandenyne plaukioja medūzos primenančios keptą kiaušinį ir ryškiai mėlynos bei raudonos žuvys (kaip tropikuose!). Ant uolų pilna žuvėdrų išlestų krabų kiautų. Ech, už mūsų tik Amerika (na gerai, Grenlandija). Pravažiavę „Atlanto keliu“ pirmyn ir atgal (brangiuoju tuneliu nevažiuojame – apsisukame Averoy saloje) pasukame pakrante link žvejų kaimelio Bud. Kelias veda turistų neužgulta kiek laukine Atlanto pakrante. Norvegijoje kiekviename kaime, kad ir iš trijų trobų, yra futbolo stadionas. Tik kažko nesimatė jų futbolo čempionate… Toliau mūsų kelias veda į Alesundą. Su atžalomis aplankome Alesundo „Akvariumą“, kuriame itin daug krabų ir visokių didelių vėžių. M. tuo metu subėgioja į centrą, susiranda „i“ ir užbėga į žymiąją apžvalgos aikštelę (Akslą). Apsistojame pačio Alesundo kempinge ant jūros kranto – kol kas pigiausiame ir mažiausiai ištaikingame. Jei vakar turėjome kaimynę girtą Norvegę, tai šiandien – „bomžą“. Šalia įsikuria ir pakuria savo šašlykinę rusų šeimynėlė. VI diena Prieš važiuodami link Briksdal ledyno nutariame dar visi su mašina užvažiuoti į Akslą. Po pirmos rodyklės daugiau jų kurį laiką neberandame, tad gerokai paklaidžiojame. Kai jau randame tikrąjį kelią, tada atsiranda ir rodyklių. Galų gale užvažiuojame ir pasigrožime rytinio Alesundo panorama. Važiuojame link Briksdalio. Vieni keltininkai (keliantis per fiordus) abi mūsų atžalas palaiko vyresnėmis nei 4 metų, kiti – abi jaunesnėmis. Na, niekas neliko nuskriaustas… Iš Voldos nebesikeliame keltu, o pasukame fiordo apvažiavimu, kur sutinkame 4 km ilgio tunelį, o ir šiaip keliukas linksmas ir žavus (mažesnysis Trolių kelio pusbrolis). Briksdal ledyną iš „P“ (50 NOK) pasiekiame per 1,5 h. Pakeliui tenka perbėgti krioklio purslų lietų – norint, galima bandyti prabėgti po vaivorykšte. Ledynas kaip ledynas – arti neprieisi, papėdėje tirpsmo ežerėlis, o iš jo išteka kalnų upė. Tačiau pats slėnis vedantis link ledyno vertas dėmesio – dar vienas „baisiai“ gražus Norvegijos kampelis. Jei iki šiol daugiausia matėme keliaujančius pačius Norvegus, tai prie Briksdalio minia kur kas ivairesnė: indai, japonai, prancūziškai kalbantys ir dviaukštis autobusas lietuvaičių. Apžiūrėję ledyną, pavažiuojame slėniu kiek atgal ir sukame į gigantišką kempingą už tokią pat kainą (bent jau tada mums taip atrodė…). VII diena Ką gi, tiek Norvegijos. Dabar laukia dviejų dienų kelionė atgal į Stokholmą. Laiko turime, tai vis išsukame iš tiesaus kelio. Ypač patiko 258-as kelias vedantis per mėnuliško peizažo plynę su laisvai klajojančiomis avimis ir vienišais keliauninkais – hicking‘istų rojus – Nr. 2 mūsų kelionėje. Vakarop sukame į kempingą prie ežero, įsikuriame prie tikros uodų veisyklos. Šiame kempinge mokestis už karštą vandenį peržengia visas ribas: vakarykščiame kempinge jau reikėjo monetų norint gauti karšto vandens rūbų skalbykloje, o šiame jau ir indų plovykloje. Keista vienok ta Norvegija: visuose be išimties kempinguose reikia mokėti atskirai už karštą vandenį duše, nors pakelės tualetuose karšto vandens yra dykai. VIII Paliekame Norvegiją, kurioje kasdien lijo. Tačiau tas lietus nevertė mus keisti planus. Ir kur visi kalnai šlapi: pilni krioklių ir balų. O kiekviename kieme yra privalomas batutas. Atvažiavome į Stokholmo uostą. Informacijos čia ne per daugiausia… Ypač, kai dar nėra mūsų laivo. Bet laivas atplaukia, ir mes išplaukiame į Suomiją, Turku. IX diena 6.00 visi yra žadinami ir nuolat primygtinai prašoma ateiti į automobilius dar prieš laivui atplaukiant į uostą. 7.00 išvažiuojame į Turkų. Ką veikti? Nusprendžiame susirasti kempingą. O Suomijoje jų visai ne tiek, kiek buvo Norvegijoje, kur kempingą galėjai rasti kas keli kilometrai. Randame vieną gan atokioje saloje (tuomet mums taip atrodė, o vėliau pasirodė, kad visos archipelago salos panašiai „atokios“). Informacija tik vietine paukščių kalba; iš vieno popierėlio galima įtarti, kad kas nors dirbs nuo 9.00. Tačiau nei 9-tą, nei 9.30 niekas nepasirodo – gal čia savitarna? Nieko nepešę, važiuojame į trolių Mumių salą – prasideda atrakcijos vaikams. Nantalį už „P“ sumokėti galima tik monetomis. Bandome ieškoti, kur išsikeisti monetų, bet geri žmonės pasiūlo pasmulkinti 10 EUR – susimokame už 5 val. ir keliaujame į Mumių salą. Ooo, kokia eilė prie bilietų! Bet eilė juda greitai ir patenkame į vaikų svajonių (?) ir suaugusiųjų galvos skausmo šalį. Žmonių minia, vaikų dauguma krizinio amžiaus (kam „3-jų”, kam „5,5“ metų krizė) – rėkia, stumdos, pasimeta, klykia pametusius vaikus mamos… Linksma, ką bepasakysi… Na bet pasistumdydami aplankome visus objektus, pažiūrime du spektaklius vietine kalba (labai jau mėgėjiško lygio) ir tiksliai laiku grįžtame prie mašinos. Apart tiesiog pasivaikščiojimo ir Mumiškų statinių apžiūrėjimo daugiau šiame parke kaip ir nėra ko veikti: organizuota keletas veiklų vaikam, bet labai jau mažai ir labai primityvios. Na žinoma, maitinimo įstaigų netrūksta… Nutariame nebeieškoti laimės atokesniuose kempinguose ir sukame į esantį Nantali. Čia mums be problemų parduoda vietą palapinei. Deja surasti nors kiek tinkamą laisvą plotelį ant akmenų tarp pušų sudėtinga. Šiaip taip įsikuriame ant šlaito. Suguldome atžalas miegoti, paskaitome pasaką ir apie 21 val. sužinome, kad esame išmesti iš kempingo. Formaliai: nesilaikėme 4 m atstumo tarp palapinių taisyklės. Realiai: kaimynams pasirodė nepatikima mūsų vyryklė. Skundikai!.. Taigi esame išmesti su vaikais naktį be jokių alternatyvių pasiūlymų. Mes žmonės ramūs, susirenkame mantą, pirmas nervas praeina, pasižvalgome čia pat ir randame neužimtą atokią nuo visų įmanomų skundikų kemperio vietą. Taigi dar kartą skleidžiame savo palapinę… Na kas nors teigiamo nuotaikai pakelti: duše nėra jokių aparačiukų – karštam vandeniui nereikia nei monetų, nei žetonų, ir netgi muilas pakabintas. X diena Traukiame žymiuoju Archipelago keliu – t. y. važiuojame vieniši žvyrkeliu per „lietuvišką“ mišką. Turėtų būti įdomu? Net išsišiepę ieškome „rudųjų“ rodyklių į lankytinus objektus, bet randame tik į karių kapines. Galų gale prie Taivassalo randame rodyklę į Munti tiltą. Bet ir jo reikia paieškoti, teisingiau, atspėti, kad štai čia jis – žymusis dėmesio vertas objektas – mes ant jo tiesiog stovime… Dar Taivassalyje galima apžiūrėti akmeninę bažnyčią. O Kustavi yra medinė bažnyčia – pirmoji šioje mūsų kelionėje atidaryta. Tad užeiname į vidų. Pagaliau šis tas įdomesnio ir nematyto – interjero puošmena – nemaži burlaiviai. Pasinaudojame ir tualetu, kur vietoje vandens nuleidimui yra pjuvenų kibirėlis, o vietoje oro gaiviklio – kadagio šakelė. Grįžtame į kelią link kelto į Inio salą. Pora keltukų ir mes Inio saloje, kur yra dar viena akmeninė bažnyčia. Nutariame pasivaikščioti Norrbyn luontopolku (gamtos taku – oi, jis mums atsirūgs…) po Suomišką pušyną augantį ant akmens pilną mėlynienojų (jei Norvegijoje mėlynės dar tik žydėjo, tai šias jau galima valgyti). Pasivaikščioję atvažiuojame prie kelto ir palydime jį nuplaukiantį akimis. Žinant, kad šis keltas į vieną pusę plaukia apie 1 val., kito galima tikėtis tik po poros valandų – patikslinus: po 2,5 h. Nuvažiuojame į Inio centrą susidedantį iš prieplaukos ir krautuvėlės. Grįžus prie kelto toliau laukiame nebevieni. Pagaliau keltas atplaukė, važiuojame į jį DŽERGŽD GERGŽD KIBILDARGŽD… O jo pypt pypt pypt… Visas duslintuvas pavirto į armoniką. Supuolę keltininkai greitai pakėlė mašiną ir iškrapštė liekanas. Susimetėme dalis į keltą ir plaukiame – ne kur dingsi… Atplaukiame į Mossalą salą, susidedame geresnes duslintuvo dalis į bagažinę ir čia pat prie prieplaukos sukame į kempingą, kuriame itin didelė rusakalbių koncentracija, įskaitant ir šeimininką. Taigi apsinakvojame negyvenamoje saloje atskirtoje nuo žemyno keletu ne per dažniausiai kursuojančių keltų su neaiškios būklės automobiliu. Šiame kempinge pirmą (ir vienintelį) kartą per kelionę išsitraukiame purškalą nuo uodų. XI diena Bandome važiuoti toliau per salas. Pastebime, kad ir benzino iš pilno bako liko tik lašas, nors lyg ir niekur nevarva, ir kvapo nėra (vėliau buvo diagnozuota, kad sulaužyta bako plūdė). Aplinkui nedideli laukeliai javų: avižų, kviečių, miežių… Bet šiaip neaišku, kas skatina žmones gyventi šiose salose… Dar du penkiaminutiniai keltukai ant troso ir privažiuojame ilgesnį – pusvalandinį keltą, kuris kaip tik stovi prieplaukoje, tačiau mes į jį netelpame. Nerizikuojame ir liekame laukti prieplaukoje, nors būtų galima grįžti iki Nasby bei pavažiuoti iki Jerves apžvalgos bokštelio. Ir gerai padarome, nes po pusvalandžio susidaro jau nemenka eilė. Maži tie suomių keltai… Belaukiant praplaukia keletas didžiųjų keltų – čia praeina Stokholmas – Turku trasa. Ir ką gi, keltui atplaukus koks trečdalis eilės lieka už borto. Mes gi plaukiame, nors ir stovime pavėjui nuo šiukšliavežės. Bent pusė belaukiančių kitame krante taip pat į keltą netilps… Važiuojame į Rumar (Korpo sala), kur užlipame į metrologų bokštelį (po 2 EUR), iš kurio matosi tiesiog pušynėlis. Dar bandome eiti „lontuopolku“, bet randame vos kelias jį žyminčias lenteles. Atvažiuojame prie priešpaskutinio kelto, keltas išplaukia, o kilometrinė mašinų eilė lieka krante… Bet čia nepagailėjo ir paleido du keltus, tad eilė juda greitai. Paskutinis keltas ir mes Pargas, kur stojame Sattmark – Robinzono trasa turėtų nudžiuginti atžalas. Pirmoji „kliūtis“ – nusileidimas trosu – nuteikia šauniai. Deja toliau randame tik keletą nuverstų rąstų ir porą mėlynų virvių… O vadinama visa tai „adventure trail with exciting tasks“. Na nors mėlynių yra. Ir „P“ prie normalios kavinės su keliomis „autentiškumų“ (made in Germany) krautuvėlėmis (o ne ledų kioskas pavadintas „vasaros kavine“). Apžvalginei kelionei Archipelago kelias žavus tiek, kiek žavi būtų Šventoji… lankytini objektai: bažnyčios ir lontopuolku (t. y. pažintiniai gamtos takai). O ir į tuos kelis objektus nuorodų trūksta arba reikia pasitelkti visą savo nuovoką, norint pastebėti stovint tiesiog ant „objekto“ (na bažnyčios matosi ir be rodyklių). Arba parašoma: „prie didelio raudono namo – taigi jie visi tenai raudoni!!! Šeimyniniam poilsiui prie jūros turint katerį galbūt ir tiktų, bet ne daugiau. Dar keletas tiltų ir mes jau žemyne, miname (su duslintuvu bagažinėje) į Tampere. Nors rodyklių nėra, bet sėkmingai nunaviguojame į Tampere pakraštyje prie ežero įsikūrusį kempingą. Taika ir ramybė. (Kiek ramiau supratus, kad, nors ir kriokiančia, mašina galime važiuoti). Pievos yra pakankamai įsikurti atokiai nuo kaimynų. Už tvoros daugiabučiai, jų kieme girdėti rusų kalba… XII diena Šiandiena skirta Sarkaaniemi atrakcionų parkui. Atvykstame valandą prieš atidarymą, o išeiname likus 15 min iki uždarymo – 8 valandos prabėga nepastebimai. Atžaloms nereikia nei valgyti, nei miegoti. Vos spėja pasisupti ant visų karuselių. Mažasis užmiega vos atsisėdęs mašinoje ir prabunda tik ryte – nebereikia nė vakarienės. XIII diena Vykstame į Helsinki. Bet liaudies išmintis (bėda viena nevaikšto) dar nepatenkinta. Užvažiuojame benzino, Neste automatas nepripažįsta nei vienos mūsų kortelės, tad sėdame ir važiuojame toliau. O bet tačiau pistoletas liko bake – galva nutraukta nuo žarnos. Nenorime apsikiaulinti ir skambiname ant kolonėlės užrašytu telefonu. Po 15 min muzikėlių klausimo atsiliepia „a little bit“ angliškai kalbanti moteriškė. Na ir prasideda pusvalandinis bandymas išaiškinti, kas per problema. Pagrindiniai klausimai: - ar užstrigo kortelė aparate? - ar kas atsitiko mašinai? - ar negalime važiuoti, nes neturime benzino?.. ir tas klausimynas prasukamas kokius 23 kartus pradžioje su viena, po to su kita, didesnį „little bit“ kalbančia angliškai, moteriške. (Aišku, ne ton tarnybon skambinom… Bet tai mums atėjo į galvą tik jau grįžus namo.) Galų gale įtikinu, kad mūsų automobiliui ir kortelėms viskas gerai. Paklausia, ar neteka benzinas, padėkoja už pranešimą ir pažada atsiųsti technikus. Mes važiuojame savo keliais. O diena skirta Heureka muziejui. Įdomiausia dalis yra lauke (Galilėjaus mokslo parkas). O visa kita skirta galbūt kiek vyresniems – mokyklinio amžiaus vaikams (nors planetariume rodytas filmukas kaip tik mūsų atžaloms). Pagrindinėje salėje didžioji dalis ekspozicijos skirta atliekų rūšiavimui, o salėje, skirtoje šiuolaikiniams mokslo pasiekimams, praktiškai demonstruojami tik video – tad kokia jos prasmė?.. Po 4,5 h praleistų šiame muziejuje traukiame ieškoti kempingo. Nors 2 mūsų šaltiniai rodė kempingą esant prie ežero netoli Jarvenpaa, tačiau apvažiavę garbės ratą nerandame jokio kempingo. Sukame link Porvoo. Čia jau iš tolo pasitinka rodyklės į kempingą. XIV diena Be jokių nuotykių pasiekiame Helsinkio uostą. Čia vėlgi informacijos nulis, bet stojame į eilę. Netrukus išvažiuojame gimtajame Pabaltijy, kur mus pasitinka draugiškai mirksintys vairuotojai ir policininkai krūmuose. Spaudžiame gazą ir prasidėjus naujai dienai pasiekiame savo lovas. Skaičiai: 14 dienų: 5 Norvegijoje, 5 Suomijoje; 5 šalys: Latvija, Švedija, Norvegija, Suomija, Estija; 4059 km; ~6000 Lt; "Joy Division" <joydivision@centras.lt> wrote in message news:i35us4$ohh$1@trimpas.omnitel.net... > tai jei plikas tekstas - tai gal sicia galima ideti ? > aciu > > "Mindaugas" <Viesasemailas@gmail.com> wrote in message > news:i34fa9$fe8$1@trimpas.omnitel.net... >> Keista plikas tekstas be jokio kodo, tada tiesiog www.road.lt ir >> naujausias >> straipsnis apie norvegija. >> m. >> >> "Arturas M" <arturas00@gmail.com> wrote in message >> news:i34e9a$egh$1@trimpas.omnitel.net... >>> Site is listed as suspicious - visiting this website may harm your >>> computer. >>> >>> >>> "Mindaugas" <Viesasemailas@gmail.com> wrote in message >>> news:i34dso$e4g$1@trimpas.omnitel.net... >>>> Pabaigem suvesti, ispudziai sviezi... >>>> http://road.lt/2010/08/01/iraso-pavadinimas-7/ >>>> m. >>>> >>> >>> >> >>