Tas tekstukas ne studentiškas, o apskritai siauras ir vienpusis. Pirmiausia vargu ar chirurgiškai tiksliai galima atskirti tikėjimą, religiją, ritualus. Imkime krikštą, kuris autoriui kaip baptistų pastoriui turėtų būti labiausiai suprantamas. Krikštą sudaro ritualas (apipylimas vandeniu), o podraug tai yra tam tikra maldingumo (religijos) išraiška. Be jokios abejonės, krikštas be tikėjimo neįmanomas. Taigi čia įeina visi elementai - tikėjimas, religija, ritualas. Žinoma, jei nėra sąlygų, krikštas gali apsiriboti vien dvasiniais veiksmais. Tačiau Šv. Rašte apstu atvejų, kur kalbama apie religiją: „Jei kas manosi esąs pamaldus“ - Jok 1,26 (lot. se religiosum esse, gr. threskos einai; toliau Apd 10,2; 26,5; Kol 2,18; 1 Tim 2,2 ir tt. Žinoma, kada maldingumas išsigimsta į bandymą save išgelbėti pačiam arba kai jis virsta verslu, tai jau yra antireligija. Tačiau nereikia pamiršti, kad pats Dievas liepė „melstis ir niekada nepaliauti“. O malda turi apimti ne tik dvasią, bet ir kūną, ir visus veiksmus, darbus, visą gyvenimą. Ir tikėjimą (kuris yra „iš klausymo“), ir religiją įkvepia ir apreiškia Dievas. Be jokios abejonės, sutinku, kad daug netikusių dalykų yra prigalvota pačių žmonių. Tačiau nereikia pulti į kraštutinumą ir apsiriboti vien tikėjimu. Dar norėčiau paprieštarauti konkrečioms autoriaus mintims. „O juk Šventasis Raštas yra Dievo apreiškimas, skirtas žmogaus tikėjimui ugdyti“ – žr. kad ir 1 Tim 4,7: „Venk nerimtų bobiškų pasakų. Ugdykis maldingumą“ :)) „religija skaldo žmones“ - o ką pasakysite apie Lk 12, 52-51? „Gal manote, kad esu atėjęs atnešti žemei ramybės? Ne, sakau jums, ne ramybės, o nesantarvės. Nuo dabar penki vienuose namuose bus pasidaliję...“ ir toliau. „Tikėjimui plisti nereikia žmogiškų pastangų. Religinės pastangos yra tuščios...“ - kaip gali būti tuščias žmogaus atsakas Dievui, kuris pasireiškia pagarbiu pamaldumu? Kaip gali likti be atsako Dievo garbinimas? Kaip gali likti be atsako tai, ką pats Dievas liepė daryti?.. Esama dar daug atvejų, kuriems norėčiau paprieštarauti, pvz., dėl dogmų, į kurių esmę autoriaus neįsigilinta, bet galbūt rytoj. -- Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/satenai/?st_id=16852