o visoms jomsuz akiu uzbego pirmosios po kurtizaniu finansiskai nuo vyru nepriklausios moterys - prima donnos. cia pateiskiu juidrastini vertimo varianta is PRIMA DONNA. A HISTORY by Rupert Christiansen: Tiesa apie tikrasias prima donnas yra sudetingesne, jos greiciau traktuojamos kaip baidykles arba keistuoles (issigimeles), as bandziau parodyti ju gyvenima ir mena operos ir kulturos istorijos kontekste. Dauguma moteru siuose puslapiuose ejo savo keliu beteiseje (nepriveligijuotoje) aplinkoje, kovodamos dantimis ir nagais, kad butu isgirstos vyru dominuojanciame, negailestingu intrigu pasaulyje, drasiai ir smarkiai rizikuodamos ir priimdamos butinas aukas (daznai rizikuodamos ir aukodamosis). Atlygis - laime, nepriklausomybe, publikos pripazinimas, galimybe save isreiksti ne tik kaip zmona ir mama - buvo nepalyginamai didelis, but so were the odds against success, let alone happiness bet tai buvo keistas pasisekimas, greiciau vienisa laime. Opera visada buvo nervus itempianti profesija, susijusi su energinga veikla ir kurybiniais noru (siekiu) ir temperamento konfliktais. Tokiais azartiskais atvejais (aferistiskoje aplinkoje), moteris turejo buti budri ir agresyvi, kad isgyventu (issilaikytu). "Vaidinti prima donna" galbut buvo vienintelis budas isvengti isnaudojimo, ir prima donnos godumas tai sunkus ir apgalvotas atsisakymas dirbti uz mazesne nei rinkos kaina (verte). Jos garsiosios uzgaidos, tai pat, daznai turejo rimtas priezastis: tai buvo ne tik standartinis meniskas (meniniko) budas islikti, bet dainavimo balsas yra jautrus fizinis insrumentas, kuris reikalauja atsargaus, rupestingo uzlaikymo ir naudojimo. Moteris, kuri atsisako kompromisu yra prima donna. Moteris atsidavusi savo talentui yra prima donna. Butu imanoma apginti prima donna ir feministiniu poziuriu. Ji irode, kad moteris, nepaveldejus auksto rango ar moraliniu vertybiu gali isitvirtinti visuomeneje - tai ko Jane Austen ar Emily Dickinson niekada neturejo padaryti - ir gyveno pacios del saves (susikure savo paciu gyvenimus).* Taciau, feministiniai rasytojai nerode intereso prima donnoms, tvirtai nepaisydami pateisinamo demesio ju sesems tapytojoms, rasytojoms ir mokslinikems. Kodel taip buvo? Ne todel, as galvoju, kad ilgalaikes sekmes operos iki siol buvo parasytos vyru ir daugumoje pristate moteris pasyvioje arba priklausomoje situacijoje; bet tikriausiai todel, jog prima donnas aiskiai lydejo sekme. Jos nebuvo ibaugintos engimo aukos, jos glemze spindincius savo sekmes atpildus. Jos daznai kovojo pries moteris, kurioms turejo padeti. (Paprasyta paaiskinti Grover Cleveland teigini, kad moters vieta yra namuose, Amerikos prima donna Emma Eames atsake, kad tam galetu buti paskirta 80 % moters, bet nera priezasties prarasti (uzsmaugti) likusius 20%). Ir jeigu prima donnos buvo pajuokiamos, jos taip pat buvo ir dievinamos. Kaip Odisejaus sirenu, ju balsai buvo sexsualiai viliojantys ir moraliai pavojingi. 19a. prima donna tapo taip pat diva - deive. Si mintis tustoka, bet stipri - geles, deimantai, aplodismentai, meilikavimas, romantika - visi sie aspektai tai tos rusies moteriskumas, kuri feminizmas smerke. -- Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/satenai/?st_id=16665