Tokia recenzija daugiau byloja apie apie rašytojos persisotinimą kinu, panašu, kad nemokamai peržiūrėtą pusę "Kino pavasario" filmų kaip kviestinė "recenzuotoja", o į festivalio pabaigą atėjus trisdešimčiai minučių, vos kyštelėjus galvą į kino salę - nespėjo išsivadėti prieš tai matytų trijų keturių tos dienos matytų filmų painiavos ir stilių eklektika. Glumina skaityti tokią "kino vartojimo" statistiką: "...34 naujus režisierių darbus. Įdomus ir vertas pagarbos festivalio organizatorių sumanymas – trumpo metro filmų naktis..." "...kai daugiau nei 6 valandas trukusio seanso metu -žiūrovai galėjo išvysti 22 naujausius..." - sakykite, ar tai dar nėra snobizmas ir paprasčiausios sveikos nuovokos nebetekimas? Aš sunkiai įsivaizduoju, kas gali dėtis tokio žmogaus sąmonėje, per vieną naktį peržiūrėjusio 22 filmus? Sunkokai įsivaizduoju, net ir labai gerai apmokamos personos veido išraišką - išėjusios po tokios "peržiūros" - nešiną širdy nerimo - kad dabar kažkaip visą šitą kratinį reikės aprašyti... Po šitokio, net fizinio, nekalbu jau ir apie savo sielą) išbandymo - turėtų imti pykinti jau net paties Kino vardą, o važiuojant troleibusu pro tą kino teatrą - nejučia persėsti prie priešingos pusės lango... Man asmeniškai - pakanka 1-2 vaidybinių kino filmų per mėnesį. Daugiau išgyventi - tiesiog neįmanoma, panašu į valgymą 7-8 kartus per dieną, nebegalint sustoti. Tai jau būtų netiesa - prieš savo paties sąžinę, ir net kūną: gyvenimas taptų mažiau įdomus už patį kiną, tapo paties gyvenimo galios taptų niekinės, ir Tavo paties kuriančios galios, tiesiog, išsektų. Nesuprantu tokių žmonių, a nei tokio skatinimo Žiūrėti: žmogus tiesiog atbuks tikram gyvenimui, užuot Kinui ugdžius - būtent, žiūrovo Jautrumą - tikram gyvenimui, vykstančiam Už kino teatro sienų. Graudoka skaityti tokias - toli nuo pačios Knygnešystės ir net gi nuo Kūrybiško, tikroviško Kino išgyvenimo atsidūrusios autorės padrikų minčių barikadas, kuriomis bando ginti savo - nepasiruošusią tokios koncentracijos nepaprastai įtaigaus, o Lietuvoje - apskritai iki šiol nebuvusio Kino jėgos filmo galios, beviltiškai bandžiusios į kažkokius savo kasdienybės stereotipus - susikišti Įkvėpto, idealizmu degančio laisvo, naujos kartos žmogaus kūrinį. Mane kaip fotografą - visiškai skirtingai, dar gi priešingai - nei autorė ar autorius "mar. :-)", nustebino visiškas Autorių kūrybinės grupės ne tik kad ne "jaunumas" - bet bet greičiau jau stulbinama Branda, tiesiog pritvinkusi, virpanti tikrų tikriausia Tėvynės, savo krašto Praeities Meile, o svarbiausia - Vertybių suvokimu. Tapo Aišku: atėjo nauja, jau Laisvėje užaugusi, jokių sovietinių kompleksų nebekaustoma, žingeidi Karta! Pasigėrėtina kūryba, pradedant reto skoningumo internetinės Svetainės sukūrimu, jau pirmuose filmo kadruose pasitinkantis, tiesiog kvapą užimantis Vaizdo valdymas (jokio drungno "lietuviškam kinui" būdingo svaiginimosi "peizažais", laukų nostalgijomis, veiksmo rutuliojimo 45 minutes, kol į filmo, o dar dažniau - antros serijos pabaigą - pradeda kas vykti, bet iki filmo pabaigos taip ir neįvyksta, ir... paliekama žiūrovui - tolesniems ilgiems apmąstymams... Gi čia - Kadras veda prie kadro, jokių palaidų scenų - VEIKSMAS, VYKSMAS ar LAUKSMAS ĮVYKSIANČIO. Pasakyčiau stipriau: Lietuvos kinematografijoje iki šiol tokios jėgos, tokios įtaigos filmo - tiesiog Nebuvo. Keistas kai kurių žmonių "vertinimas", kad filmas "visai neblogas" (supraskime, "jau blogiau, tai tik visai blogas", štai koks turtingas komplimentais mūsų kasdienybės žodynas, tai aukščiausia, ką pajėgiame pasakyti savo Kūrėjams!) Šį filmą aš statyčiau greta aukščiausių kinematografo kūrinių kaip Melo Gibsono "Kristaus kančia" ar "Apocalypto". Jis turi tą pat - Tikėjimo ir Meilės užtaisą, filosofinį ir dvasinį pagrindimą. Esu tikras, kad šie žmonės nebe Lietuvoje lauks savo kūrinių įvertinimo, pripažinimo ir apdovanojimo. Juos pirmiau pastebės - Laisvo pasaulio žmonės, o mūsų inertiškieji spaudos kartokliai - tik atskardens, kai anapus jie bus pagarsinti. Ne mūsų viešuomenei - galia Džiaugtis. Viešuomenės pomėgis - niekintis, menkintis, žemintis ir žeminti, ugdyti nepilnavertiškumo jausmą, kurti savo negalios įvaizdį - pasiteisinti savo neveiklumui ir tinginystei, nuolatiniam gyvenimui iš pašalpų, o užaugusį Orų žmogų - pirmiausiai pabandyti suminti, ar bent - numenkinti. Ir vis dėlto labiausiai pradžiugino - paprasčiausio "eilinių" žiūrovų vertinimas: "Knygnešį" išrinko labiausiai patikusiu filmu - ir ne dėl Televizinių trubadūrų, kurie savo laidų ir mėginamų prastumti filmų kartojimu iki 12-15 kartų per dieną, bandančių įteigti vieno ar kito filmo ar šiaip, parduodamo daikto vertingumą, o dėl paprasčiausio savo širdis balso girdėjimo, savo Šaknų pajautimo, pagaliau - trūktelėjimo link įsisąmoninimo, viso pasaulio istorija - nuostabus dalykas, bet Tavo Tėvynės praeitis - tai Tavo paties gyvenimo kelio Ištakos! Ačiū režisieriui Jonui Trukanui, ačiū prodiuseriui Justinui Piliponiui, lenkiuosi aktoriams - Valerijui Jevsejevas - už taurų, mažakalbio Mažvydo paveikslą, už jo susipurvinusio bato pasivalymą skudurėliu, išbridus iš miško klampynės pelkių - visgi, nešu knygas! Ačiū Laisvūnui Raudoniui - už puikų persimainėlio nueitą kelią, (įskaitant ir puikiąją sceną su įspūdingo ožio jodymu!), už tyliąsias bet ir byliąsias akis, abejojančių rankų scenas, ačiū Vytautui Kupšiui - už tokį netikėtą Vyskupo paveikslą, sugriaunantį kunigo, šventiko kaip bejėgio dievo avinėlio paveikslą, kokios druskos labai trūksta mūsų dienų kunigams; ačiū ir nei iš šio nei iš to aukščiau išbartiems kareivėliams - tikrai šiame filme nereikėjo nei masinių gaudynių scenų, nei specialios "motyvacijos", kurios taip pasigedo straipsnio autorė. Šis filmas - tai Simbolių (Ženklų) Kalba, kurią supranti, arba ne. Vidurio nebūna. Ačiū ir giedrioms, šviesaus veido merguželėms prie šulinio su svirtimi - tikrai ne dėl "basų kojų" ir tikrai ne dėl titulų turėjimo ar neturėjimo parodytos, o kaip tikrai šviežios švaros gurkšnis pliūsteltas iš ekrano. Dėkoju visiems vaidinusiems, ir su tokiu nuoširdžiu paprastumu ir tikėjimu - išplėšusiems iš visuotinės užmaršties mūsų tauriosios istorijos luitą grynuolį, ypatinga pagarba operatoriui Sauliui Lukoševičiui, aukščiausio meistriškumo šviesos režisieriui - ypač už visa vainikuojantį finalinį kadrą, kai pakylančio nuo stalo Girtuoklio Jurgio nuslenkantis šešėlis - atidengia lig tol dengtą kukliai šešėly sėdėjusį Vyskupo veidą! Dėkui aukotojams, tarsi kraujo lašeline išmitinusiems Filmą - akivaizdu, ne iš gausos ir ne iš pertekliaus, o iš jaunuomenės pasišventimo pajautimo atskyrusiems nuo savo, savo šeimos ar savo verslo atskyrusiems Litą! Ačiū kiekvienam asmeniškai - geros valios Lietuvos žmogui - pastangomis ar geru žodžiu prisidėjusiam prie šio Lietuvos istorijos luito - atgaivinimo, įdiegimo. Buvau sužavėtas - glausta, filosofiška, tarmiška filmo Kalba - ji taip praturtino ir atliepė savo iškeltą temą: negalėjau patikėti, kad jauni žmonės - gali šitaip valdyti gyvąją kalbą, sutelkti senuosius žodžius. Ir čia tikrai nėra, kaip niekinančiai pasakyta, filmas "paaugliams", neklaidinkite. Tai pirmiausia - filmas sąmoningiems žmonėms. Žmonėms, kuriems istorija - tai tik nebesanti, praėjusi tikrovė - jame tikrai nėra kas veikia. Tačiau žmonėms, kuriems Praeitis - pati tikriausioji Tikrovė, iš kurios kyla jų Dabartis, yra tiesiog - DABARTIES GYVENIMO SĄLYGA - jie iš filmo - išeitis tylėdami. Tad linkiu visiems dėmesingiems žmonėms - Filmo tylos. O išgirdusiems - nešti Žinią apie mūsų Kalbos kovą, idant neleistume pasaulio didiesiems - be kovos ištrinti daugiau nei vieno Pasaulio kalbos, kad Airių tautos patirtis - kai vaikas turėdavo kuprinėje nešiotis lazdą, su kuria jį ir išperdavo - jei tik prakalbdavo airiškai, o ne angliškai - būtų prisimenama kaip didžiausia didesnės tautos niekšybė ir šiandienos pasaulio gėda. Su pasididžiavimu jaunaisiais - Juozas Valiušaitis, fotodailininkas Vilnius P.S.: Paliestus "Knygnešio" temos - kviečiu dar įsileisti Knygos šulnin: Paminklų Lietuvos knygnešiams ir daraktoriams" puslapyje Facebook'e: http://www.facebook.com/album.php?aid=2066036&id=1396548971 arba atvirajame Netlog'e: http://lt.netlog.com/Omuo/photo/setid=34320 -- Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=17916