Tema: Re: Smogikai. failai.lt
Autorius: Zveris
Data: 2009-03-18 14:59:54
norėčiau, kad be pykčio ir išankstinio neigiamo nusistatymo perskaitytumėt 
žemiau esantį tekstą.
Pacituosiu vieną skyrių iš Bernardo Gailiaus knygos "Partizanai. Tada ir 
šiandien".

„Klasikinė smegenų plovimo operacija"


Kai sekmadienio naktimis negaliu užmigti, kartais pažiūriu se­rialą 
„Slaptoji agentė". Vienoje iš serijų kažkoks ekspertas-specialistas-žinovas 
pagrindinei veikėjai Sydney Bristow aiškino, ką jai padarė pamišęs 
mokslininkas, tarnaujantis itin slaptai nu­sikalstamai organizacijai 
„Paktas". Mokslininko užduotis buvo įtikinti vargšę merginą, kad ji visai ne 
Sydney Bristow - žvalgė iš CŽV, o Julia Thorn - samdoma žudikė, dirbanti tam 
pačiam „Paktui". Dėl to mokslininkas merginą visiškai izoliavo nuo išorinio 
pasaulio ir atlikinėjo visokius keistus eksperimentus, sekinančius organizmą 
ir veikiančius mąstymo procesą (viena iš originaliausių ir fantastiškiausių 
idėjų - j vienos rankos veną lašinti barbitūratus, o j kitos - amfetaminą). 
Po to jis pradėjo antrą - įtikinėjimo - etapą: rodė vaizdus iš Julios Thorn 
vai­kystės ir vėlėsi į atkaklius dialogus su savo kaline („Tu – Julia 
Thorn!" „Tikrai? O kodėl tada aš - Sydney Bristow?" Spjūvis mokslininkui į 
veidą.). Visa tai ekspertas-specialistas-žinovas apibūdino kaip „klasikinę 
smegenų plovimo operaciją". Po to dar ėjo visa virtinė smagių nuotykių, bet 
čia pakaks pasakyti, jog Sydney Bristow smegenų išplauti nepavyko tik todėl, 
kad vaikystėje tėvas (suprantama, taip pat CŽV darbuotojas) jai pritaikė 
specialią visiškai slaptą psichologinę CŽV programą, kurios metu žmogus 
„užprogramuojamas" atlaikyti panašų spaudimą, kad negalėtų būti priešo 
perverbuotas.

Tikriausiai nepatikėtumėte, jei pasakyčiau, kad panašią operaciją galima 
atlikti realybėje ir ne su vienu žmogumi, o su trimis milijonais. O vis 
dėlto Lietuvos istorija rodo, kad tai padaryti galima. Tik reikia gerokai 
daugiau laiko nei jo turėjo pamišęs mokslininkas iš serialo. Ir, suprantama, 
tiesiog būtina, kad visi tie žmonės nebūtų CŽV „užprogramuoti". Lietuvos 
vi­suomenė šią sąlygą akivaizdžiai atitiko, todėl sovietams nebuvo jokių 
kliūčių „klasikinei smegenų plovimo operacijai" atlikti.

Visų pirma - izoliacija. Kaip tik jos siekimą išreiškė gar­sioji „geležinės 
uždangos" metafora. Neveltui paaiškėjus, kad Antrojo pasaulinio karo metais 
revoliucija nelaimėjo visame pasaulyje ir kad net „socialistinės šalys" yra 
žinių apie „su­puvusį kapitalizmą" lobynas, Sovietų Sąjungos valdžia Stalino 
asmenyje skubiai ėmėsi priemonių bet kokiam susižinojimui su užsieniu 
apriboti. Lietuvoje to sėkmingai įgyvendinti nepa­vyko tol, kol truko 
partizanų karas. Nors pogrindinė spauda taip pat buvo naudojama propagandai 
(visuomenės informa­vimo priemonės, kurias valdžia geba bent kiek 
kontroliuoti, per karą paprastai tik tam ir naudojamos), ji vis dėlto buvo 
alternatyvus informacijos šaltinis, suteikiantis galimybę gre­tinti ir 
analizuoti žinias. Kai karas baigėsi, sėkmingas izolia­cijos užtikrinimas 
tapo visiškai įmanomas. Visi gerai žinojo, kad neverta bendrauti su 
užsieniečiais, jeigu nėra būtina, kad susirašinėjant su giminėmis ir 
draugais užsienyje reikia gvil­denti tik gimimų, mirčių, vestuvių ir kitas 
panašias temas, kad užsienyje verta laikytis santūriai ir kai ko ten reikia 
nematyti ir negirdėti. BBC, „Amerikos balsas", „Laisvosios Europos ra­dijas" 
ir pogrindinė disidentų spauda, nors neabejotinai daug Lietuvai padėjo, vis 
dėlto poveikio prasme negalėjo lygintis net su partizanų informacijos 
aparatu. Nedidelį efektą turėjo ir kai kurių žmonių per ryšius ir kyšius 
gaunami užsienio lei­diniai (čia, be to, verta prisiminti, kad užsienio 
spauda labai skyrėsi, kaip ir troškimas ją gauti; esu tikras, kad 
sovietmečiu daug daugiau žmonių norėjo nors kartą pamatyti „Playboy" negu 
„Time"). Todėl galima drąsiai tvirtinti, kad sovietams pavyko užtikrinti 
pakankamai aukštą izoliacijos lygį. Be to, svarbu pažymėti ir tai, kad, be 
aptartos „išorinės" izoliacijos, būta ir tam tikros „vidinės". Apie tam 
tikrus dalykus sovie­tinėje Lietuvoje nebuvo galima kalbėti. Prie tokių 
uždraustų temų neabejotinai priklausė ir partizanų karas. Čia įdomu 
pa­cituoti filosofo Vytauto Ališausko pasisakymą LGGRTC Spe­cialiųjų tyrimų 
skyriaus organizuotame seminare-diskusijoje „Partizanų valdžia - istorinė 
realija ar teisinė fikcija?":



Kiek iš savo patirties su žmonėmis kalbėdamas mačiau, apie tai buvo 
nekalbama. Apie nepriklausomą Lietuvą galėjai maž­daug papasakoti ir žinoti, 
apie rusų suktybes - taip, bet partiza­nai buvo tema, kuri faktiškai šeimose 
buvo tabu ir labai papras­tai: visa, ką žinojai ir ką pasakydavai, galėjo 
pakenkti tau iki pat 1989-ųjų. Dar 1991-aisiais Kęstutis Girnius sakė, kad 
negali išgauti iš žmonių net tokių dalykų, kaip pavardės. Jau 
nepriklau­somoje Lietuvoje mirusių žmonių pavardžių dar negali sužinoti, nes 
dar neaišku, kas bus.



Taigi izoliacija buvo visapusiškai garantuota. O ji, vykdant „klasikinę 
smegenų plovimo operaciją", svarbi keliais aspektais. Visų pirma, ji 
padidina žmonių imlumą bet kokiai informaci­jai ir taip padeda lengviau 
įgyti naujų žinių. Jeigu jums labai nuobodu ir visiškai neturite ką 
paskaityti, galų gale pradėsite domėtis sėjos darbais kolūkiuose. Antra, 
izoliacija labai efekty­viai slopina atmintį. Visi žinome, kad ją nuolat 
reikia atnaujinti, todėl daugelis naudojamės įvairiais užrašais ir kitokia 
informa­cija. Kai tokia galimybė iš žmonių atimama, praeitis pradeda 
pasimiršti, o tuomet vietoj atmintį pagyvinančių žinių patei­kiami gudriai 
sufalsifikuoti „užrašai". Kaip tik tai, kaip toliau paaiškinsiu, ir darė 
sovietai.

Prievarta - dar vienas svarbus aptariamos sistemos kompo­nentas. 
Svarbiausia, kad ji itin pagreitina užmiršimo procesą, gali žmogų visiškai 
išmušti iš pusiausvyros ir sunaikinti jo su­gebėjimą savarankiškai mąstyti. 
Šia prasme sovietinis genoci­das sudarė itin palankias sąlygas „klasikinei 
smegenų plovimo operacijai". Lietuvos politinė tauta buvo beveik visiškai 
sunai­kinta, o pakrikusi žmonių masė sėkmingai supažindinta su „nauja 
socialine realybe". Naują gyvenimą pradedantiems ta­rybiniams lietuviams 
būtinai reikėjo paaiškinti „tikrąją tiesą" apie partizanų karą, o situacija 
tam buvo itin tinkama, nes ge­nocido politika kiekvieną jų pavertė jei ne 
tabula rasa, tai bent jau prastai nuvalyta mokykline lenta, į kurią 
žvelgiant užrašų vis tiek neįmanoma perskaityti.

Taip palankiai veikiant prievartai ir izoliacijai prasidėjo pa­skutinis - 
įtikinėjimo, naujų duomenų įvedimo, perauklėjimo (pavadinimų galima 
sugalvoti labai įvairių) - etapas. Tam nau­dotas senas geras „lazdos ir 
meduolio" metodas. Už nekorektiš­kus pasakymus galima buvo smarkiau ar 
švelniau gauti pylos (pradedant „profilaktika" ir „psichoterapija", baigiant 
kalėjimu ir tremtimi), o už pareikštas teisingas mintis - didesnį ar 
ma­žesnį apdovanojimą (juo galėjo būti pareigos, premija, dovana, butas, 
automobilis, kolektyvinis sodas - bet kas, nes sovietų valdžia galėjo viską 
duoti ir atimti). Taip „naujosios socialinės realybės" gyventojams buvo 
suteikta galimybė iš naujo permąs­tyti ir teisingai įvertinti savo istoriją, 
po ko „klasikinė smegenų plovimo operacija" visiškai baigta.

Tačiau čia dar nepaminėjau vienos labai svarbios sovietinės sistemos 
savybės. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad išplauti sme­genis vienam žmogui 
daug lengviau negu trims milijonams. Tačiau tai netiesa. Yra visiškai 
priešingai. Jeigu tam tikrų daly­kų sakyti jokiu būdu negalima, o kitus - 
pageidautina, naudin­ga ar net būtina, tai beveik kiekvienas žmogus savo 
aplinkinių atžvilgiu tampa Sydney Bristow ir pamišusiu mokslininku vie­name 
asmenyje: pats kitus įtikinėja ir kartu stiprina savo įsitiki­nimą. Taip 
procesas akumuliuojasi ir galima tvirtinti, kad kuo didesniam žmonių 
skaičiui vienu metu plaunamos smegenys, tuo geresnių rezultatų bus pasiekta.

Išsiaiškinus pagrindinius smegenų plovimo principus, reikia panagrinėti, 
kaip konkrečiai tai darė sovietai, ir dar konkre­čiau, kaip jie tai darė 
partizanų karo atžvilgiu. Jam skirta pro­paganda reiškėsi dviem bangomis: 
septintajame dešimtmetyje ir devintojo pabaigoje, kai prasidėjo Sąjūdis. 
Tarp šių bangų buvo pasisakymų, priminimų, tačiau jau ne tokio masto. Abi 
bangas vienijo ypatingas propagandos pobūdis. Tai, kas buvo spausdinama ir 
skelbiama karo metais, nors jau ir turėjo ne­mažai būsimo smegenų plovimo 
bruožų, vis dėlto pirmiausia buvo skirta partizanams demoralizuoti, 
sutrikdyti ir nugalėti. Štai, pavyzdžiui, vienas iš tokių pareiškimų, kurį, 
norėdamas sudaryti aiškų įspūdį, pacituosiu visą:



Buvusių ginkluotųjų gaujų dalyvių, 1947 metų rugsėjo mėn. perėjusių į 
legalią padėtį, kreipimasis į buržuazinių-buožinių na­cionalistų 
suklaidintus ginkluotųjų gaujų dalyvius

Mes, buvusieji jūsų netolimos praeities bendrininkai, 1944 m., jau išvadavus 
Lietuvą iš vokiškųjų fašistinių grobikų, būdami, kaip ir jūs dabar, 
vokiškųjų fašistinių samdinių apgauti, perėjome į pogrindį ir su ginklu 
rankoje mėginome „kovoti" prieš Tarybų valdžią, prieš nekaltus ir dažnai 
beginklius tarybinius žmones, kurie Didžiojo Tėvynės karo metais didvyriškai 
kovėsi dėl visos žmonijos ir Europos civilizacijos išgelbėjimo nuo vokiškųjų 
fašis­tų, reakcingiausios vokiškųjų imperialistinių galvažudžių klikos. Mes 
„kovojome", o jūs ir dabar „tebekovojate" prieš didžiąją tarybinę liaudį, 
kuri užkariavo sau viso pasaulio laisvę mylinčios žmonijos meilę ir pagarbą. 
Todėl Lietuvos liaudis nepalaikė ir ne­užjautė mūsų „kovos", ir toji „kova", 
iš tikrųjų, įgavo šlykščiausią politinio-kriminalinio banditizmo formą.

Būdami tokioje padėtyje, mes diena po dienos įsitikinome savo „kovos" 
beperspektyviškumu ir supratome žalą, kurią mes darėme Lietuvos liaudžiai. 
Nenorėdami daugiau lieti nekalto darbo žmonių kraujo ir trukdyti savo krašto 
atkūrimą, mes jau seniai galvojome mesti ginklus ir legalizavusis pradėti 
dorą,ramų darbą.

Bet mūsų vadeivos, lietuviškai-vokiškieji buržuaziniai-buožiniai 
nacionalistai, užkietėjusios darbo žmonių kraujo siurbėlės, grasinimais 
draudė mums legalizuotis ir šlykščiai melavo, kad Tarybų valdžia einančius 
legalizuotis areštuos ir sušaudys.

Trejų metų bėgyje jie mus guodė tuščiomis kažkokio karo vil­timis ir kad, 
ryšyje su tuo, pasikeisianti Lietuvoje valdžia. Aišku, šie jų plepalai 
niekada neįvyko ir neįvyks. Mums, kaip ir kiekvie nam protingam žmogui, - 
dabar tapo suprantama, kad pasauly­je nėra tokios jėgos, kuri galėtų 
pakeisti Tarybų valdžią, pasukti istorijos ratą atgal ir kad Tarybų valdžia 
nepriimtina tiktai bu­vusiems dvarininkams, pirkliams ir lupikautojams.

Besibastydami miškuose trijų metų laikotarpyje išvargome ir, supratę tą 
didžiule žalą, kurią mes darome Lietuvos liaudžiai, nepaisydami banditinių 
vadeivų grasinimo, ryžomės legalizuotis ir doru darbu išpirkti savo kaltę 
liaudžiai, kuriai banditizmas sudaro nemaža vargo ir kančių.

Mylėdami savo Tėvynę, tėvus, motinas, brolius ir seseris, mes kreipiamės į 
visus ginkluotus ir neturinčius ginklų lietuvius, esan­čius nelegalioje 
padėtyje, pasekti mūsų pavyzdžiu ir, draugiškoje daugiatautės didžiosios 
Tarybų Sąjungos šeimoje, prisidėti prie kūrybinio liaudies darbo, bendromis 
pastangomis siekti greičiau užgydyti žaizdas, padarytas mūsų respublikai 
karo metu21.



Nesunku įžvelgti, kad panaši propaganda buvo skirta abe­jojantiems 
partizanams, ypač „tėvams, motinoms, broliams ir seserims" - antros 
kohortinės kartos atstovams. Šie dar nebuvo „tarybiniai žmonės", tik 
išgyveno „socialinių realybių konflik­tą", todėl šį bei tą suprato apie 
tikrą įvykių esme. Kaip tik ši aplinkybė nulėmė tai, kad, greta jau 
nebeišvengiamų komunis­tinių plepalų, propagandoje pateikiama nemažai 
racionalių ir gyvenimiškų argumentų - meilė šeimai, kovos beprasmišku­mas ir 
„vadeivų" klastos. Viena iš įdomiausių ir išskirtiniausių frazių ta, kad 
vadovybė „guodė tuščiomis kažkokio karo viltimis ir kad, ryšyje su tuo, 
pasikeisianti Lietuvoje valdžia". Visa ta pastraipa - akivaizdus sovietų 
nuolaidžiavimas jiems gerai žinomam tuometinės lūžį išgyvenančios visuomenės 
nusista­tymui. Ja beveik atvirai pasakoma - norite to ar nenorite, mes jus 
valdysime, nes „pasaulyje nėra tokios jėgos, kuri galėtų pa­keisti Tarybų 
valdžią, pasukti istorijos ratą atgal". Propagandai praradus savo karinę 
paskirtį, panašūs momentai negrįžtamai išnyko.

Septintojo dešimtmečio pabaigoje kilusi naujos propagan­dos banga jau buvo 
skirta „tarybiniams žmonėms" - trečiai kohortinei kartai, kaip tik 
žengiančiai arba įžengusiai į paauglys­tę - visokeriopo domėjimosi viskuo 
laikotarpį. Būtų klaidinga laikyti tai atsitiktinumu, greičiau priešingai - 
laikas buvo labai tiksliai apskaičiuotas. „Tarybiniai žmonės" buvo 
pakankamai užaugę, kad keltų klausimus, tačiau dar per maži turėti aiškų 
nusistatymą ar įsitikinimus. Be to, nuo sovietinės propagandos poveikio jų 
negalėjo apginti tėvai - antros kohortinės kartos at­stovai. Negalėjo visų 
pirma todėl, kad jau buvo pergyvenę „so­cialinių realybių konfliktą" ir 
pasirinkę „palankias socialinio mobilumo galimybes", be to, ir dėl jau 
minėtos vidinės izoliaci­jos bei prievarta prarastos atminties. Žodžiu, buvo 
pats metas pristatyti „tarybiniams žmonėms" jų „tikrąją" istoriją ir 
sovietai tai padarė. Beveik vienu metu išėjo serija „dokumentinių" kny­gų 
„Faktai kaltina", pasirodė keletas grožinės literatūros kūri­nių ir 
„atsiminimų" spaudoje, o bene svarbiausiu akcentu tapo Vytauto Žalakevičiaus 
filmas „Niekas nenorėjo mirti".

Iš pirmo žvilgsnio labai panašūs procesai prasidėjo devintojo dešimtmečio 
pabaigoje, kai pasinaudodami „glasnostj" galimy­bėmis Sąjūdžio atstovai ėmė 
aktyviai kelti sovietų okupacijos, represijų ir partizanų karo klausimus. 
Vienintelis išskirtinis tuometinę spaudą užplūdusių partizanus smerkiančių 
rasinių bruožas buvo tas, kad kai kuriuos iš jų žmonės rašė savo iniciatyva. 
Tačiau tai nėra taip svarbu, kaip gaii pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Jie 
rašė, kaip buvo išmokyti paauglystėje, arba pasakojo Sidney Bristow 
„atsiminimus" apie tai, kad ji - Julia Thorn. Kita vertus, užkulisinis 
sovietų veikimas šiame procese buvo daugiau negu aiškus. Blaiviai mastančiam 
žmogui išliku­sių archyvinių dokumentų nuotrupų visiškai pakanka suvokti, 
kad tuometinė KGB nuolat sekė diskusijas, sudarinėjo straips­nių rinkinius 
ir inicijavo jai reikalingų publikacijų rengimą. Beje, vienoje iš jų viskas 
pasakoma aiškiau nei įmanoma:



Kadangi minėtos knygutės [serija „Faktai kaltina" - B. G.] buvo išleistos 
seniai, jaunimas jų nebeprisimena, tuo teko įsiti­kinti. Reikėtų vėl jas 
išleisti ir aprūpinti visas bibliotekas ir mo­kyklų bibliotekėles, 
pardavinėti knygynuose.

Ryšium su tuo, kad Sąjūdis renka duomenis apie tremtinius, nukreipti 
kraštotyrininkus rajonuose surinkti žinias apie bandi­tinių gaujų 
nukankintus ir nužudytus taikius gyventojus ir akty­vistus ir visų šią 
medžiagų skelbti spaudoje23.



Devintojo dešimtmečio propaganda skyrėsi nuo ankstesnės bangos dar ir savo 
paskirtimi. Septintajame dešimtmetyje vyko tikra „klasikinė smegenų plovimo 
operacija", o vėliau buvo tie­siog pasinaudota jos rezultatais sistemos 
klibintojams neutra­lizuoti. Tiesa, šiandien būtų labai sunku jvertinti 
tuometinės KGB toliaregiškumą ir tikruosius tikslus. Neaišku, ko dirbti­nai 
kurstomomis diskusijomis apie partizanus buvo siekiama labiau: išlaikyti 
Lietuva Sovietų Sąjungoje ar palikti didelį plyšį neišvengiamame būsimame 
valstybingume. Aišku tik tai, kad pirmo galimo tikslo pasiekti nepavykus, 
antrasis buvo neabe­jotinai realizuotas.

Nepaisant jau aptartų kelių skirtumų, abiejų propagandos bangų turinys buvo 
visiškai vienodas, kaip tik dėl to čia ir yra aptariamas apibendrintai. Jį 
sudarė trys pagrindiniai motyvai: bendras partizanų niekinimas ir jų 
tapatinimas su nacių nusi­kaltėliais, pilietinio karo koncepcijos 
propagavimas ir partiza­nų kaltinimas beprasmiškomis žudynėmis.

Pirmas propagandos komponentas buvo bene aiškiausiai pastebimas. Partizanams 
buvo sugalvota įvairiausių malonių epitetų, pradedant paprasčiausiu - 
„banditai" ir baigiant „šu­nimis" bei kitais gyvūnais. Šia prasme propaganda 
prieš par­tizanus daug kuo primena Antrojo pasaulinio karo vaizdinius 
sovietiniame ir šiuolaikiniame rusiškame mene, kur „fašisti­niai pavergėjai" 
puikuojasi „supuvusiais dantimis, paliegusiais kūneliais ir imbecilų 
snukiais"24. Toks sutapimas nėra visiškai atsitiktinis. Antrojo pasaulinio 
karo įvykių ir partizanų karo aiškinimas sudarė vieningą propagandinio 
Lietuvos istorijos interpretavimo bloką. Buvo aiškinama, kad, „fašistiniams 
gro­bikams" okupavus tarybine Lietuvę, pabudo „ buržuaziniai -buožiniai 
nacionalistai", kurie puolė keršyti „aktyvistams", ko­laboravo su naciais ir 
nužudė daug nekaltų Sovietų Sąjungos piliečių, tarp jų ir žydų. Pajutę, kad 
„tarybų valdžia" neišven­giamai grįš, ir žinodami, kad atsakomybės už savo 
baisius nusi­kaltimus nepavyks išvengti, jie ėmė organizuoti „banditų 
gau­jas", kurias papildė ir sustiprino „hitleriniai parašiutininkai", o 
vėliau parėmė ir „Vakarų imperialistai". Taip propagandinė Lietuvos istorija 
logiškai įsiliejo j bendrą sovietinį įvykių pasaulyje aiškinimą, pagal kurį 
šaltasis karas buvo Didžiojo Tėvynės karo pratęsimas, o vakariečiai jame iš 
esmės perėmė Hitlerio antiko­munistinę poziciją.

Antras komponentas buvo rafinuotesnis. Pagrindai jam buvo padėti jau 
partizanų karo metais sukūrus „liaudies gy­nėjų", arba stribų, būrius. 
Šiandien daugelis istorikų vieningai tvirtina, kad tokie būriai veikė labai 
neefektyviai ir rimtesnės žalos partizanams niekada nepadarė. Tačiau 
nedaugeliui į gal­vą ateina mintis, kad koviniai veiksmai niekada nebuvo 
tikroji stribų paskirtis. „Liaudies gynėjų" veiklos prasmė buvo grynai 
simbolinė. Kaip tik jiems teko įkūnyti „tarybų Lietuvos" kovą su 
„buržuaziniais nacionalistais". Šia prasme buvo visiškai ne­svarbu, ką 
stribai darė, svarbiausia - kad jie buvo ir sovietinė propaganda juos paskui 
galėjo priminti. Pavyzdžiui taip:



Joniškio valsčiaus liaudies gynėjų būrio vadas Ivanas Bojevas uždusęs įlėkė 
į kambarį:

-  Tai rupūžės. Ir vėl, ko gero, Grėbliauskas. Kada gi pagaliau mes tą 
išgamą pagausim...

Visi kambaryje buvę vyrai sukluso, kai kurie jų užspaudė de­gančias 
cigaretes, pasislinko artyn. „Kur šį kartą?" - klausė niū­rūs jų 
žvilgsniai. - Maldeniuose... apylinkės sekretorę...

Daugelis liaudies gynėjų jau ne kartą buvo girdėję bandito Grėbliausko 
pavardę. Ne taip seniai jisai su sėbrais Tausėnuose šeimininkavo. Kruvini 
pėdsakai liko... <...>

Tik iš antro karto į būrį priėmė Stepą Vildą. Ir tai dar labai jau­ną - vos 
šešiolikos tesulaukusį. Pirmą kartą Stepukas atėjo tuojau po to, kai Melnių 
kaime jo tėvus, seserį, du brolius sušaudė banditai. O juk Vildos net 
nusidėti niekam nespėjo. Atvažiavusius iš Utenos bežemius valdžia priglobė, 
atrėžė buvusio ūkininko Kilčiausko skly­po kampą. To kampo Kilčiauskas su 
savo sėbrais ir negalėjo dova­noti - atsliūkino vakare ir iš automato... Tik 
Stepukas liko, laimei, tą vakarą pas kaimynus užsibuvęs. Kai grįžo, iš 
siaubo žado nete­ko: visur kraujas, lavonai... Jam tada vos keturiolika 
buvo, todėl į liaudies gynėjus nepriėmė. Tačiau jaunuolio širdyje neblėso 
noras atkeršyti už tėvus, seserį, brolius. Ir štai po poros metų jis vėl 
atėjo. Šį kartą priėmė. Panašus kelias į Pašvitinio valsčiaus liaudies 
gynėjų būrį buvo ir Vinco Gaškaus. Tada jie gyveno Rimdžiūnų kaime, kai 
birželio naktį atsibeldė banditai. Vincas su broliu Stasiu miegojo 
vir­tuvėje, o motina su mažuoju Romučiu ir patėviu - kambaryje. Ban­ditai 
pirmiau daužė ir kankino motiną - Tarybų valdžios aktyvistę, paskui - 
patėvį. Smarkiai kliuvo ir Vincui - banditai jį už kojos iš­traukė iš lovos, 
spardė. Tik Stasiui pavyko išvengti smūgių - neju­čiom pasislėpė palovyje. 
Tačiau skausmo ir kančių banditams nepa­kako - išeidami jie apiplėšė namus, 
iš pistoleto nušovė šeimininkę.

Tiesiai iš kariuomenės į liaudies gynėjų gretas atėjo Mačiulis, Juozas 
Janužis, Leonas Vilčiauskas, Kazys Bagdonas ir daugelis kitų. Kariai buvo 
labiau užsigrūdinę, sumanesni, turėjo tvirtesnę ranką ir taiklesnę akį, 
tačiau jaunieji nenusileido drąsa bei en­tuziazmu, o ir ištverme. 
Pastarosios iš tiesų reikėjo labai daug. Liaudies gynėjai po dvi tris 
dienas, o kartais ir po savaites ar net ilgiau negrįždavo į namus, eidavo 
banditų pėdomis, lipdami jiems ant kulnų, tūnodami pasalose, lydėdavo į 
kaimą Tarybų valdžios darbuotojus. Kovotojams nebuvo ramybės nei dieną, nei 
naktį, tačiau jie atlikdavo savo pareigą^.



Nors tai galbūt iš karto nekrinta į akis, šiame ir panašiuose pasakojimuose 
nesunku atpažinti Rusijos pilietinio karo stilistiką. Tos pačios cigaretės 
ir niūrūs klausinėjantys žvilgsniai, tie patys nužudyti tėvai ir keršto 
troškimas, tas pats jaunų ener­gingų ir patyrusių taikliaakių santykis. 
Akivaizdu, kad sovietai sąmoningai visiems bruko rusišką modelį. Susitikę 
„tarybiniai žmonės" turėjo atpažinti savo bendrą istoriją. Vienų iš jų tėvai 
ar seneliai kažkur prie Dono baltuosius mušė, kitų - Ukrainos stepėmis 
nacionalistus vaikėsi, o štai trečių - aplink Joniškį „banditams" ant kulnų 
lipo. Tačiau visi jie buvo tie patys niū­rūs vyrai su cigaretėmis, kažkuo 
neišvengiamai primenantys patį Čiapajevą. Vienas iš įdomiausių bruožų, 
būdingų visoms šioms istorijoms, yra stebėtinas sovietų gebėjimas bet kurį 
karą apversti aukštyn kojomis. Tarybų valdžia visad ateina kažkaip 
natūraliai ir neišvengiamai, o tuomet ją užpuola priešai, nuo kurių reikia 
gintis. Todėl dėsninga, kad ir lietuviškų pasakoji­mų siužeto pradžioje 
„banditai" visuomet jau siaučia, tarsi būtų atsiradę iš niekur. Bet plačiau 
apie tai kiek vėliau.

Dar viena svarbi pilietinio karo koncepcijos dalis buvo „ken­čiančio 
trečiojo" elementas. Pagal jį nuo karo žiaurumų labiau­siai kentė tie, kas 
priėjo visiškai neprisidėjo - paprasti žmonės. Pastariesiems teko abi puses 
maitinti ir girdyti, nuolat kęsti nemalonią ginkluotų žmonių kompaniją, 
baimintis pavojų sveikatai ir gyvybei ir pan. Ši mintis ypač įsigalėjo mene, 
o vė­liau - devintajame dešimtmetyje ir iki pat šių dienų prasiveržia 
maždaug tokiais žodžiais:

Aš esu iš tos kartos, kurios vaikai tuo metu buvo per daug maži, kad suvoktų 
įvykių esmę. Šiandien juos pavadinau pilie­tiniu karu. O tada su didele 
baime nuo krosnies pro mūro plyšelį žiūrėdavau į naktį atėjusius „beržus" ar 
„uosius", drebėdavau, kai prie sienos, grasinant nušauti, buvo statomas 
tėvelis, kad ne­pjauna iš kaimynų atvestos avies ar veršiuko. Aš vaiko 
akimis

mačiau, kaip dieną atėję vieni susikrauna nuo stalo mamos taip skaniai ką 
tik iškeptą duoną, nakčia atėję kiti susideda į kuprines menko paršelio 
skerdieną. O mes alkani žiūrėdavome ir drebėda­vome, nes ir „vieni", ir 
„kiti" būdavo ginkluoti, ir man vis atrody­davo, kad tas šautuvas tuoj ims 
ir iššaus26.

Pagaliau yra dar vienas propagandos komponentas - begin­klių žudynės. Tai - 
karinės propagandos klasika. Tuo galima apkaltinti beveik kiekvieną priešą 
bet kuriame kare. Nekaltųjų žūtis neišvengiama, ypač tokiuose konfliktuose, 
kaip partiza­nų karas. Pastaruoju atveju daug komplikacijų sukėlė ir tai, 
kad partizanai save laikė teisėtos valdžios atstovais, galinčiais bausti 
civilius. Be to, sovietinės saugumo struktūros tikrai pasižymėjo 
profesionalumu ir reikšmingesnių ar mažiau reikšmingų (karo metais toks 
skyrimas ypač sudėtingas) bendradarbių turėjo labai daug. Nesinori iš naujo 
grįžti prie antroje knygos dalyje gana smulkiai aptarto žudymo klausimo, tad 
pasakysiu tik tiek, jog sąlygos šiai propagandai buvo labai palankios, 
juolab kad ji galėjo būti paremta ir autentiška asmenine patirtimi. Todėl 
ne­nuostabu, kad prosovietiniai pasakojimai apie partizanų karą nuolat 
pasodrinami maždaug tokia medžiaga:



Pokario metais Kulių miestelio bibliotekoje vedėja dirbo Jus­tina Katkutė. 
1947 m. birželio naktį su nedideliu ryšulėliu knygų iš Kretingos ji grįžo į 
namus. Ir turbūt negalvojo, kad paskutinį kartą girdi suokiant 
lakštingalą... Jurionų kaime jos bėrį sustab­dė „miško broliai". Ar girdėjo 
kas nors ir ar gali būti toks teismo nuosprendis: Justina Katkutė buvo 
išprievartauta, kūnas subady­tas (16 žaizdų), nuo galvos nuplėšta oda kartu 
su šviesiais garba­notais, kraujuose sumirkusiais plaukais...

Panašaus likimo susilaukė Kurmaičių apylinkės Stopelių kai­mo 
bibliotekininkai Sungaila ir Meškauskienė.

Pateikėme tik kelis mums žinomus faktus, o tokių Lietuvoje tūkstančiai. Jie 
duoda teisę daryti nepaneigiamas išvadas, reikšti nepasitenkinimą nauju 
Lietuvos pokario laikotarpio socialinių reiškinių traktavimu. Kas suteikė 
teisę galvažudžių siautėjimus pavadinti pilietiniu karu?

Negi tai pilietinis karas, kada Tarybų valdžiai išdalijus žemę valstiečiams, 
aklo įniršio apimtas buvęs tos žemės savininkas, ginkluotas iki ausų, ateina 
naktį pas buvusį savo samdinį ir jį, beginklį, sunaikina žiauriausiu būdu? 
Ar gali būti didesnis ci­nizmas? Atsiranda net tokių, kurie žmogžudžius 
drįsta vadin­ti „miško broliais". Jiems gal ir broliai, o mums, doriems 
darbo žmonėms, - žmogžudžiai. Ir joks teismas jų negali išteisinti, nes tai 
būtų žmoniškumo išniekinimas27.



Reikia pripažinti, kad atkūrus Lietuvos nepriklausomybę ne­mažai pastangų 
buvo sudėta panašiems teiginiams apie žiaurias žudynes paneigti. Neigtas 
partizanų žiaurumas ir kartu ryškinti blogi stribų, saugumiečių ir 
sovietinių aktyvistų bruožai. Ta­čiau taip naikinant vieną propagandos 
dėmenį ryškėjo kitas -pilietinio karo įspūdis. Todėl diskusijos taip ir liko 
palankios sovietams ir jie, net žlugę, gebėjo išspausti iš partizanų karo 
pa­skutinius laimėjimus. Bet visa tai jau mintys, tinkamos knygos pabaigai, 
kurią dar reikia pasiekti.

Manau būtina skirti ypatingą dėmesį filmo „Niekas nenorėjo mirti" problemai. 
Jį iki šiol supa mistikos aureolė. Kalbama, esą V. Žalakevičius, tarsi koks 
slaptosios draugijos narys, prikamšė savo kūrinį visokių slaptaženklių, 
kuriuos teisingai perskaitęs „tarybinis žmogus" galėjo sužinoti režimo 
slėptą tiesą. Seniai įtariau, kad viskas yra kitaip, bet nepažiūrėjęs filmo 
nenorėjau ir kalbėti. O žiūrėjau jį tikrai visiškai „atvira širdimi", 
laukda­mas žadėtų simbolių, kurie taip ir nepasirodė. Todėl dabar jau 
drąsiai sakau: nieko, išskyrus sovietų propagandą, filme „Niekas nenorėjo 
mirti" nėra. Siužetas daugiau negu paprastas: kaimą puola banditai ir 
vargšams Lokiams tenka nepavydėtina dalia jį ginti. Simboliškas pavardės 
parinkimas ir brolybės bei šeimos įvaizdžių panaudojimas, leidžia gražiai 
įkomponuoti Lokius į lietuvišką karinę tradiciją ir susieti juos kone su 
senovės kovo­mis prieš kryžiuočius. Neva visada priešai puolė ir dabar 
puola, o lietuviai visada gynėsi ir dabar ginasi. Visai kaip toje dainoje: 
„Lietuviai kentėti / Ir vargti įprato / Ir žūti nuo priešų piktų". Tik 
daina, beje, apie partizanus. Ir ironija čia visai neatsitiktinė. Kaip tik 
„Niekas nenorėjo mirti" puikiai atskleidžia jau minėtą karo apvertimą 
aukštyn kojomis. Puola banditai, o tarybiniai lokiai tik ginasi. Šioje 
vietoje įdomu pabrėžti, kad V. Žalakevi­čius, nors subtiliai ir 
nepastebimai, bet vis dėlto panaudojo fil­me elementą, būdingą modernų 
buržuazinį patriotizmą propa­guojantiems kūriniams. Lokiai nenori kariauti, 
bet jiems tenka, nes kaimo gynimas - visų bendras interesas ir bendras 
reikalas. Kaip tik toks priekaištas slypi ne kartą mistifikuotame 
retorinia­me klausime: „Apie ką tylim, vyrai?" Juk visiškai aišku, apie ką. 
Dauguma tyli todėl, kad dreba dėl savo kailio (šioje vietoje žiū­rovas šiek 
tiek susigėsta, nes jaučia, kad ir pats galbūt drebėtų), o mažuma - todėl, 
kad yra niekingi išdavikai ir slapta padeda banditams. Palyginimui verta 
pažiūrėti gerokai naujesnį JAV filmą „Patriotas", kuriame šis natūralaus ir 
nepatosiško patri­otizmo elementas panaudotas dar plačiau ir sėkmingiau. 
Nori ar nenori, o kariauti tenka, nes valstybė yra visų, todėl ir gintis 
reikia visiems. Kitaip tariant, „Niekas nenorėjo mirti" subtiliai partizanus 
paverčia agresoriais, o Lokius - savotiškais partizanais. Tai toks 
akiplėšiškas melas, kokį „iškišti" galima tik „tary­biniams žmonėms". Todėl 
Dainius Blynas vienu metu ir klydo, ir ne, kai apie „Niekas nenorėjo mirti" 
pasakė taip: „Ezopinė filmo kalba neleidžia juostoje aptikti nė menkiausio 
patriotinės temos pėdsako, net jei režisieriaus sumanyme tokių minčių ir 
būta"28. Patriotinė tema yra. Tik tai - „tarybinis patriotizmas". Kitas 
klausimas, kodėl niekas nesugebėjo tiesos papasakoti taip meniškai, kaip V. 
Žalakevičius pamelavo. Atsakymas į jį turėtų savaime ateiti j galvą tiems, 
kurie knygą skaityti baigs. Kol kas pats imsiuosi simbolinės kalbos ir 
paslaptingai užsiminsiu: ne­reikia kaltinti veidrodžio už tai, kad veidas 
kreivas.

Šitaip „klasikinė smegenų plovimo operacija" gražiai, logiš­kai ir 
nuosekliai baigė tai, kas pradėta genocidu. Buvusi ge­resnė ar blogesnė 
Lietuvos politinė tauta paversta „tarybiniais žmonėmis" ir turėjo savo naują 
istoriją, kur tikram partizanų karui vietos nebeliko. Jį pakeitė pilietinis 
karas, kuriame susi­rėmė banditai (blogiausiu atveju) arba nacionalistai 
(geriausiu atveju) ir tarybų valdžios šalininkai, o labiausiai nukentėjo 
tie, kurie nenorėjo mirti.