Tema: PROZA. Assbook
Autorius: genijų naikinimo era
Data: 2012-01-28 10:17:56

Įvairiopa jų mirtis, tačiau visada pernelyg ankstyva, visus ištinkanti
didžiausio pakilimo valandą. Pirmąjį, André Chénier, jaunąjį
Apoloną, kuriuo Prancūzijai atgimė Helada, prie giljotinos nugabena
paskutinis teroro vežimas: dar diena, vienintelė diena, vienintelė
naktis iš termidoro aštuntosios į devintąją, ir jis būtų išvengęs
ešafoto, grįžęs prie savo antikinio grynumo giesmių. Tačiau likimas
jo nepagaili, nepagaili nei jo, nei kitų: įnirtęs kerta tarsi hidra
ištisą kartą. Po ilgų šimtmečių Anglijai vėl užgimė lyrikos
genijus, elegiškas svajoklis Johnas Keatsas, palaimingas Visatos
pranašas: dvidešimt septynerių metų lemtis išplėšia paskutinį
atodūsį iš jo skambančios krūtinės. Dvasios brolis palinksta prie jo
karsto, Shelley, kurį gamta pasirinko skelbti gražiausias savo paslaptis:
sukrėstas jis užgieda dvasios broliui nuostabiausią iš raudų, kurias
kada nors sukūrė vienas poetas kitam, elegiją „Adonis“, tačiau vos
pora metų, ir beprasmė audra į Tirėnų jūros pakrantę išmeta paties
Shelley lavoną. Jo bičiulis lordas Byronas, mylimiausias Goethės
paveldėtojas, skuba į žūties vietą ir tarsi Achilas Patroklui užkuria
prie pietų jūros laužą mirusiajam: liepsnomis kyla Shelley palaikai į
Italijos dangų, – tačiau po poros metų Mesolongyje patį Byroną
sudegina karštinė. Vos dešimtmetis, ir iškirstas tauriausias lyrikos
žiedas – ir Prancūzijoje, ir Anglijoje. Tačiau nė kiek ne švelnesnė
ši kieta ranka ir jaunajai Vokietijos kartai: Novalis, mistiniu pamaldumu
prasiskverbęs prie giliausių gamtos paslapčių, pirma laiko užgęsta
tarsi tamsioje celėje smilkstanti žvakė; Kleistas, apimtas ūmios
nevilties, šūviu suknežina sau smilkinį, netrukus tokia pat
prievartinė mirtis pasiglemžia Raimundą, nervų karštinė nusineša
dvidešimt ketverių metų Georgą Büchnerį. Wilhelmas Hauffas,
nelygstamos vaizduotės pasakotojas, nespėjęs pražysti genijus,
palaidojamas dvidešimt penkerių, ir Schubertas, melodija virtusi visų
šių dainių siela, pirma laiko išsilieja paskutine daina. Visos
negandos, ligų nuodai, žudynės ir savižudybės naikina jaunąją
kartą: taurus melancholiškas Leopardi vysta niūrios negalios pakirstas,
Bellini, „Normos“ dainius, miršta nespėjęs pratęsti magiškos
pradžios, Gribojedovą, šviesiausią bundančios Rusijos protą, kažkoks
persas nuduria Tiflise. Atsitiktinai jo katafalką Kaukaze sutinka
Aleksandras Puškinas, naujasis Rusijos genijus, dvasinė jos aušra.
Tačiau nedaug laiko jam skirta apraudoti anksti kritusįjį, po kelerių
metų dvikovoje jį patį pakerta mirtina kulka. Nė vienas iš jų
nesulaukia keturiasdešimties, nedaugelis išgyvena iki trisdešimties:
taip viena naktis pakerta veržliausią kada nors Europos regėtą lyrikos
pavasarį, sunaikina ir išblaško šventąjį spiečių, visomis kalbomis
giedojusį himnus gamtai ir pasaulio palaimai. Vienišas tarsi Merlinas
užburtame miške, praradęs laiko pojūtį, bemaž užmirštas, bemaž
virtęs legenda, tebegyvena Veimare Goethe, išmintingasis karšinčius:
tik iš jo senų lūpų kartais dar išsprūsta orfiška giesmė. Naujosios
kartos protėvis ir kartu paveldėtojas, nustebęs jos žūties liudininkas
tebesergi geležinėje urnoje skambančią ugnį.

-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=19147