Tema: KNYGOS. Ramybės ieškojusio ir ją suradusio išpažintis
Autorius: ežerui su briedžiu, čia jums, imkit ir skaitykit:
Data: 2012-06-21 13:01:26

„Numokyklintoje visuomenėje” mąstytojas ėmėsi apžvelgti pamatinę
privalomo mokyklinio lavinimo mitologiją, kuri ilgainiui buvo priimta kaip
neginčijama modernybės dogma, nors iš tiesų vakarietiškoje ugdymo
sampratoje homo educandus ideologiją – siekį visus išmokyti visų
įmanomų dalykų – bene pirmasis XVII a. įtvirtino Janas Amosas
Comenius. Illicho teigimu, visuotinio mokyklinio lavinimo įteisinimas iš
esmės ydingas, kadangi užuot išreiškęs ir įtvirtinęs
lygiateisiškumą ir sukūręs vienodas sąlygas visiems, jas eliminuoja,
sukurdamas demokratiškumo regimybę, o sąmoningą lavinimąsi ir
asmeninį tobulėjimą paverčia biurokratiškai organizuotu prievartiniu
procesu, kuomet atliekama griežta socialinė selekcija: vieni,
„suvartoję” didžiausią kiekį lavinimui skirto laiko ir, įveikę
visas formalaus švietimo pakopas, tampa privilegijuotųjų luomo nariais,
tuo tarpu kiti, ypač iškritusieji (jo žodžiais tariant, netekę
malonės ir paversti „nepakankamai sumitusiais atpirkimo ožiais”),
užima žemesnes vietas socialinės stratifikacijos skalėje vien dėl
trumpesnio mokykloje praleisto laiko bei jį patvirtinančių sertifikatų
stokos. Tie, kurie per šį visuotinybe tapusį „žinių gamybos”
procesą vienoje ar kitoje pakopoje atsidūrė kitapus švietimo sistemos
institucijų, neišvengiamai tampa gamybos proceso atliekomis; jie
stigmatizuojami visam gyvenimui, kadangi buvo nepakankamai scholiarizuoti
ir todėl verčiami jaustis taip, tarsi „buvo išmesti iš rojaus, nes
nebelankė Bažnyčios”.
Visuotinybe ir privalomybe tapusi mokykla, o taip pat bet koks
institucionalizuotas ir reglamentuotas lavinimas, pasak Illicho, sukuria,
įtvirtina ir iš naujo atkuria kelis modernybėje itin tvirtai
įsišaknijusius nepakeičiamus mitus: vertybių išmatuojamumo, vertybių
įpakavimo ir save gaminančio proceso. Pirmojo mito efektyvumą
mąstytojas aiškina taip:

„Mokykla kuria Neišsenkamo vartojimo mitą. Šis modernus mitas
paremtas tikėjimu, kad procesas neišvengiamai sukuria kažkokią vertę
ir todėl gamyba būtinai skatina poreikį. Mokykla moko mus, kad mokymas
gamina išmokimą. Mokyklų egzistavimas sukuria scholiarizacijos poreikį.
Vos išmokstame norėti mokyklos, mūsų veikla įgauna kliento santykius
su kitomis specializuotomis institucijomis. Kadangi savamoksliai vyrai ir
moterys buvo diskredituoti, imama nepasikliauti bet kokia neprofesionalia
veikla. Mokykloje mus moko, kad vertingas mokymasis yra lankomumo
rezultatas, kad lavinimo vertė kyla sulig patyrimu ir galiausiai, kad
šią vertę galima išmatuoti klasėmis ir sertifikatais (13). Įgijęs ir
savastimi pavertęs tokius socialinės inžinerijos įskiepytus mąstymo
įpročius, žmogus ilgainiui tampa „lengvu kitų institucijų grobiu”,
nes scholiarizuotas asmuo sąmoningai ar nesąmoningai ima tapatinti savo
išsilavinimą ir mentalinį augimą su planingu, organizuotu mokymu ir jį
monopolizavusiomis institucijomis. O pačios institucijos, iš anksto
užkirtusios kelią bet kokioms įmanomoms ugdymo alternatyvoms, save
apgaubia universalumo, amžinumo ir nepakeičiamumo aura, nors patyrinėjus
gilesnę žmonijos istoriją tampa akivaizdu, kad joje niekados nėra buvę
jokių formalaus ar juo labiau privalomo lavinimo pavyzdžių.

-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=19887