Tema: Re: Kaip veikia fractional reserve
Autorius: Vytautas S.
Data: 2010-06-15 21:41:46
Na Jus ir netingit rasinet :)
Siaip sutinku su RaR, pinigai kuriami ne is niekur, o uz banko darba (algas
moket reikia, pastatu islaikymas kainuoja, ta pati informacija kainuoja).
Mano nuomone tas atvejis kuris aprasytas linke veiktu nebent jeigu viskas
vyktu banko viduje ir pinigai neiseitu is banko (nereiketu CB pinigu). Dar
reiketu nepamirsti apie skirtingu lygiu banko rezervus ir jiem teikiamus
reikalavimus (pvz. CB cash'ui, jeigu taip galima pavadint, rezervo
nereikia - kuo likvidesnis turtas, tuo maziau rezervo jam reikia). Realiame
pasaulyje nera tik 2 klientu ir banko turta sudaro ne tik cash'as. Ar bankas
laikosi to rezervo tai cia jau pacio banko reikalas, bet kad reikia
centrinio banko tai tikrai - kaip istorija rodo ir su prieziura bankai
sugeba prisisikt, baisu butu pagalvot kas butu ne reguliacijos.

Tarkim jeigu bankas nusprendzia pasukciauti ir nesilaikyti nustatyto rezervo
ir skolina daugiau nei turi, tai jis susiduria su didesniu likvidumo
pavojumi, nes tarkim pasklidus gandams, kad jis taip daro ir zmonems puolus
atsiimineti savo indelius bankas susiduria su likvidumo problema ir yra
priverstas is kazkur skolintis arba bankrutuoti (arba jeigu too big to
fail - buna isgelbetas).

Manau ta schema veiktu nebent jeigu visas pinigu ciklas vyktu tik banko
viduje - pvz. bankas isduoda 100k paskola, zmogus nusiperka buta uz 100k ir
sumoka firmai(statybu bendrovei) uz buta(pavedimu i to pacio banko
saskaita). Tarkim ta firma yra paemusi paskola tame paciame banke ir gauna
tuos 100k I savo saskaita. Realiai tas zmogus, kuris paeme paskola butui ir
mokes tuos 100k+ palukanas, o CB pinigai ir neatsispindejo kiekvienoje sioje
operacijoje. Bet taip but nelabai gali, nes tai firmai CB pinigu tai
reikes - reikes atsiskaityt su statybininkais, tiekejais ir pan. Strojebanui
gi nepasakysi "laikyk pinigus cia, kam tau jie", jam gi reikia puse algos
pragerti ir likusia puse uz masinos lizinga sumoketi. Taigi ta schema mano
nuomone nera tiksli, nes anksciau ar veliau CB pinigu prireiks, ir jeigu
bankas nesugeba tu pinigu pagristi, tada ir buna problemos.

Ir kas netingit galit paziuret filmuka
http://www.youtube.com/user/khanacademy#p/p/CECDA315A8848B99/1/h3lMANILkw0 .
Pats ji senai beziurejau, bet jei neklystu cia principas teisingas
parodytas.
Ir jeigu kur suklydau tai bukit malonus pataisykit :)