štai ką mąsčiau šįryt eidama į darbą. prisiminiau varnos užvestą diskusiją ir straipsnį apie Lembo kaimą kažkuriame Šatėnų numeryje. skaitant tą straipsnį į akis krito lietuviško mentaliteto atspindžiai kaimo žmonių kalbėjime. antisemitizmas lietuvio kaimiečio sąmonėje labai giliai įaugęs, nuo seniausių laikų (miestiečių gal ne tiek. betgi Lietuva dar ir dabar tebėra iš kaimo). atseit, žydai "nieko nedirbdavę, tik bizniavę" važinėdami po kaimus. tarsi tas važinėjimas nebūtų darbas, tarsi jis savo malonumui, o ne duonai užsidirbti. tame straipsnyje atsiskleidžia lietuvio kaimiečio mąstymas - žmogaus, neseniai išlindusio iš urvo. tai daugumos, o gal ir visuotinis mąstymas, tradicinis. o kas pasipriešins, pakels maištą prieš tradiciją? reikia būti labai stipriam arba bepročiui, kad pakeltum tikrą maištą, ne tą, kuris iš esmės ir pats yra tradicija, kaip, pvz., paauglių maištas prieš suaugusiuosius, apie kurį visi žino, kad jis užklumpa tam tikrą amžių ir yra laikinas. tikras maištas yra naujas poelgis, netikėtas visiems ir daugelį šokiruojantis. daugelis jį smerkia, garsiai, o pritaria vos vienas kitas ir dažniausiai tyliai. kaip galėtų tradicinis lietuviškas antisemitizmas staiga virsti visuotine tolerancija žydams? gal per kelių kartų mirtį, po kokio šimto metų. tikrai ne staiga ir ne per teismus. ir, ko gero, su sąlyga, kad žydai nustos save laikyti dievo išrinktąja tauta, nes niekas nemėgsta besikeliančių virš kitų. bet juk tai žydams reikštų prarasti savo identitetą, nes tektų atsisakyti savo tikėjimo? -- Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/satenai/?st_id=16569