Tema: KNYGOS. Uodas, menka bjaurybė, arba Smulkiu šriftu apie Silva rerum
Autorius: Elė
Data: 2011-03-05 15:55:06

Prisipažinsiu neperskaičiau knygos iki galo, nes
Pavargau, o taip daug tikėjausi.
Kada pradėjau kalbėti apie romaną su draugais, mano emocijos sujaudino
net tuos, kurie šiuolaikinių liet. romanų neskaito.
Tai gal yra apie ką kalbėti, jei emocijos tokios ryškios.
Manau akcentas toks – romanas parašytas vaizdiniais tam kad būtų
vartojamas. Man priminė 3D "making" filmus, kur įtaigiai įpiešiamas
virtualus vaizdas. Gal ir Lietuvoje kas nors nufilmuos šį kūrinį, nes
toks tokį turėtų traukti.
Kas liko nepastebėta, tai dievo ar dvasios nebuvimas, kas visiškai
netinka istoriniam romanui. Jos kūrinys ir herojai ir piešiamas pasaulis
neturi sielos. Visi nuspalvinti paveikslai – jos neblogos vaizduotės
kūriniai, bet niekas nesujaudina, kaip spektaklyje, kur vis jauti sceną.
Erzina tie istorinių dokumentų aprašų intarpai. Esu daug archyvinių
dokumentų skaičiusi, ir tai jos knygoje viso labo prisegta kaip
iliustracija. Kokia tų terminų prasmė?
Bajorų šeima visiškai negyva, charakteriai kaip už stiklo patalpinti.
Nei jie turi pareigų, nei žino dėl ko gyvena. Keisčiausia man
iliustratyvaus apsiblaususio bajorėlio figūra, kada aplinka ir varguoliai
patalpinti vaizdingame katarsyje: ryškūs, net ir klaikūs.
Yra siužetas: didiko name šveičiama asla, gramdomas purvas - man
primena Žemaitės kūrybingai atskleistą baudžiavą ir jau apdainuotą
valstiečių buitį socializmo leistuose kūriniuose.
Skaičiau bajorių Puzininos, Tyzenhauzaitės istorinius romanus,
negalėjau atsitraukti nuo aprašomų vaizdų, jie tiesiog įtraukia į
įtaigų šalies istorinį audinį, kur kiekviena asmenybė turi pareigas
šeimai, tautai, tėvynei, dievui. Juose nėra siurrealistinių siaubų,
bet šviesa ir tamsa grumiasi tokiose plonybėse, kad atrodo kvėpuoji to
šimtmečio oru, išgyvenimais. Va ta dvasia… jokia dvasia Silva Rerum
taip ir nenuausta. Nejaučiu brokinio kilimo.
Visi sumaitoti kažkokiame tamsiame dvasiniame purve, į išorę išversti
tik viduje esantys viduriai (21 amžiaus relikvijos). Man atrodo,
krikščioniškoje aplinkoje gyvenanti tos epochos karta, net tamsiausioje
kertelėje matė prošvaistę, giedrą.
Bet tautai dabar penktasis laikraščio puslapis įdomiausias, kodėl jos
tuo nepamaitinti.
Tai kaip menas gelbės pasaulį?
Tiesiog išleista romano 2 dalis (neskaičiau) privertė mane paieškoti
ką kiti apie tai galvoja.
Pagarbiai,
Elė


-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=15684