Neseniai visai naujutėlę knygą (gal net neskaitytą) „Dr. Jonas Šliūpas. Jo raštai ir tautinė veikla“ (leistą 1996 m. „Saulės Deltos“, fotografuotinis leidimas. Pirmasis leid. Čikagoje 1979 m., beveik 400 psl., kieti viršeliai) radau bibliotekoje tarp nebeskaitomų, pasenusių ir visiškai neaktualių visuomenei knygų krūvelės. Dar ten buvo Pilyponio keletas knygelių, J. K. Belecko „Nuodėmių gatvė“ ir kt. Na, Nuodėmių gatvė gal kiek verta dėmesio - apie prieškarinę prostituciją Kaune. O „šviesulys“ Šliūpas savo pasaulėžiūra buvo primityvų primityvas. Skleidė tuometinį liberalizmą (t.r. laisvamanybę), „vietoj tikėjimo iškėlė mokslą ir tarė jį esant vieninteliu gyvenimo kelrodžiu“ (p. 191). „Senojo tikėjimo kulto vietą turėjo užimti proto kultas“ (matome ir čia pavyzdžių, kurie linkę viską perdėm racionalizuoti ir taip patenka į savotiškus siauraprotystės spąstus). „Laisvamanis Šliūpui yra žmogus, kuris netiki niekam, ko pats negalėtų patikrinti“ - kitaip sakant, daunas ir imbecilas, nes mes tikime, kaip teigia statistika, 99 proc. žinių, kurių negalime patikrinti. Na ir toliau, rašant glaustai ir branginant laiką, „Šliūpui Dievas galėtų būti ir gamta“ (199). Na, o jei taip nėra, tai ž. Dievas yra sugalvotas „ir neturi nei būtybės, nei vietos buvimui“. Žodžiu, tai yra ateizmas, bedievybė, kuri slapčia tikrojo Dievo vietoje vis vien stato žmogų, nes mano, kad tik jis viską gali suprasti, nuspręsti ir sutvarkyti. Taip tebėra ir šiandien, ir jūs, išmintingasis ir teisusis po palme, tebesivadovaujate pasenusiomis, paviršutiniškomis ir jau seniai nebeaktualiomis XIX a. pažiūromis. -- Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/satenai/?st_id=17366