VALSTYBINE VARTOTOJU TEISIU APSAUGOS TARNYBA NUTARIMAS DEL AB "TEO LT" DAUGIAKANALES TELEVIZIJOS PASLAUGU TEIKIMO SUTARTIES PRIVATIEMS KLIENTAMS IR DAUGIAKANALES TELEVIZIJOS PASLAUGU TEIKIMO TAISYKLIU 2008 m. liepos 16 Nr. 10-167 Vilnius Valstybines vartotoju teisiu apsaugos tarnybos komisija (toliau - Komisija), susidedanti is Valstybines vartotoju teisiu apsaugos tarnybos direktoriaus Felikso Petrausko (komisijos pirmininkas), 1. e. direktoriaus pavaduotojo pareigas Ziviles Kazakevicienes, 1. e. direktoriaus pavaduotojo pareigas Algirdo Romeikos, Maisto produktu, turizmo ir rekreaciniu paslaugu departamento direktores Editos Bishop, Ekonominiu interesu departamento direktoriaus Mareko Maciulskio, Turizmo ir atlygintinu paslaugu skyriaus vedejos Solveigos Kuzienes, Ne maisto prekiu ir paslaugu skyriaus vedejo Edvino Pabrinkio, vadovaudamasi Vartotoju teisiu apsaugos istatymo (Zin. 1994, Nr. 94-1883; 2007, Nr. 12-488) 12 straipsnio 1 dalies 6 punktu, isnagrinejo vartotojo (duomenys neskelbtini) 2008-06-09 prasymu, vartotojo (duomenys neskelbtini)2008-06-16 prasymu ir vartotojo (duomenys neskelbtini) 2008-07-01 prasymu pateiktas AB "TEO LT" daugiakanales televizijos paslaugu teikimo sutartis privatiems klientams bei daugiakanales televizijos paslaugu teikimo taisykles nesaziningu salygu poziuriu. Komisija nustate: 1.. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba 2008-06-17 gavo (duomenys neskelbtini) 2008-06-09 prasyma del AB "TEO LT" daugiakanales televizijos paslaugu teikimo sutarties privatiems klientams ir daugiakanales televizijos paslaugu teikimo taisykliu nesaziningu salygu. 2. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba 2008-06-17 gavo (duomenys neskelbtini) 2008-06-16 prasyma del AB "TEO LT" daugiakanales televizijos paslaugu teikimo sutarties privatiems klientams ir daugiakanales televizijos paslaugu teikimo taisykliu nesaziningu salygu. 3. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba 2008-07-02 gavo (duomenys neskelbtini) 2008-07-01 prasyma del AB "TEO LT" daugiakanales televizijos paslaugu teikimo sutarties privatiems klientams ir daugiakanales televizijos paslaugu teikimo taisykliu nesaziningu salygu. 4. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnybai pateiktos AB "TEO LT" daugiakanales televizijos paslaugu teikimo sutartys privatiems klientams (toliau - Sutartys) ir daugiakanales televizijos paslaugu teikimo taisykles (toliau - Taisykles) yra analogiskos, todel Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba pagal kompetencija pasisako del pateiktu AB "TEO LT" Sutarciu ir ju priedu - Taisykliu nesaziningu salygu taikymo. Komisija konstatuoja: 1. Pagal Civilinio kodekso (Zin., 2000, Nr. 74-2262) 1.39 straipsni vartojimo sutartimi yra laikoma sutartis del prekiu ar paslaugu isigijimo, kuria fizinis asmuo (vartotojas) su prekiu ar paslaugu pardaveju (tiekeju) sudaro su vartotojo verslu ar profesija nesusijusiu tikslu, t.y. vartotojo asmeniniams, seimos, namu ukio poreikiams tenkinti. Vartotoju (duomenys neskelbtini) pateiktos AB "TEO LT" Sutartys ir Taisykles kartu yra vartojimo sutartys, parengtos pagal standartines salygas. Pagal Civilinio kodekso 6.185 straipsnio 1 dali, standartinemis laikomos salygos, kurias bendram nevienkartiniam naudojimui is anksto parengia viena salis nederindama ju su kita salimi ir kurios be derybu su kita salimi taikomos sudaromose sutartyse. Pateiktoms Sutartims bei Taisyklems taikomos Civilinio kodekso nuostatos. 2. Civilinio kodekso 6.188 straipsnyje numatyta, kad bet kuri pardavejo ar paslaugu teikejo ir vartotojo sudarytos prekiu pirkimo-pardavimo ar paslaugu teikimo sutarties salyga (kuri nebuvo aptarta individualiai) gali buti pripazinta nesazininga vartotojo atzvilgiu, jeigu ji priesinga geros valios reikalavimams ir sudaro salygas pardavejo ar paslaugu teikejo ir vartotojo abipusiu teisiu ir pareigu nelygybei vartotojo nenaudai. Minetame teises akte yra pateiktas pavyzdinis sarasas standartiniu sutarties salygu, kurias istatymas laiko nesaziningomis vartotojams. 3. Taisykliu 5.10 punkte nustatyta, kad "Klientui pageidaujant, Iranga uz papildoma mokesti idiegia TEO." Taisykliu 6.10 punkte nurodyta AB "TEO LT" pareiga "Klientui pageidaujant, uz papildoma uzmokesti pateikti detalia informacija apie suteiktas Paslaugas." Taisykliu 7.7 punkte nurodyta, kad "Uz Paslaugos teikimo vietos pakeitima Klientas sumoka vienkartini TEO nustatyta mokesti." Taisykliu 39 punkte nustatyta, kad "Ne del TEO kaltes atsisakius uzsakytu Paslaugu iki siu Paslaugu teikimo pradzios, Klientas privalo sumoketi Paslaugu aktyvavimo mokesti (jei toks mokestis nebuvo sumoketas), jeigu toks mokestis Paslaugu uzsakymo diena buvo nustatytas." Auksciau minetuose Taisykliu punktuose numatyta, kad uz papildoma mokesti AB "TEO LT" gali idiegti iranga, vartotojas turi sumoketi vienkartini mokesti uz paslaugos teikimo vietos pakeitima, papildoma uzmokesti uz pateikiama detalia informacija, paslaugu aktyvavimo mokesti, taciau Taisyklese nera nurodyta, kur paslaugu gavejas gali susipazinti su siais mokesciais, kokio jie dydzio ar kaip apskaiciuojami. Taisykliu 8.1 punkte nustatyta AB "TEO LT" teise "savo iniciatyva vienasaliskai pakeisti Paslaugu tarifus ir (arba) Taisykliu salygas, taip pat TV paslaugu ir (arba) programu paketa siose Taisyklese nustatytais terminais ir budu apie tai informavus Klienta". Pazymetina, kad informavimo terminas bei budas nustatytas tik Taisykliu 6.7 punkte, kuriame nurodoma, kad AB "TEO LT" isipareigoja "pries 7 (septynias) dienas informuoti Klienta interneto svetaineje http://www.sala. lt ir (arba) GALA TV informacineje programoje apie Paslaugu tarifu ir/ar TV paslaugu programu paketo pasikeitima <...>." Minetame punkte numatyta paslaugu teikejo pareiga informuoti paslaugu gaveja tik apie paslaugu tarifu ir/ar TV paslaugu programu paketo pasikeitima, taciau nei siame punkte, nei kitose Taisykliu nuostatose nera nurodyta paslaugu teikejo pareiga informuoti paslaugu gaveja apie Taisykliu salygu pakeitimus. Pazymetina, kad Taisykliu salygos gali buti pakeistos ne tik keiciant teikiamu paslaugu tarifus ar programu paketus, taciau ir kitas nuostatas. Tokiu budu, Taisykliu 5.10, 6.10, 7.7, 8.1 ir 39 punktai ipareigoja vartotoja vykdyti sutarties salygas, su kuriomis jis neturejo realios galimybes susipazinti iki sutarties sudarymo, be teises ju atsisakyti. 4. Taisykliu 37 punkte nustatyta: "Klientas per 2 (du) menesius nuo Paslaugu teikimo pradzios gali atsisakyti Paslaugu, ispejes TEO rastu, jei TEO teikia nekokybiska Paslauga. " Minetame Taisykliu punkte itvirtinta paslaugu gavejo teise nutraukti sutarti, kai paslaugu teikejas teikia nekokybiska paslauga, taciau tokia teise suteikiama tik pirmus du menesius. Is to seka, kad po 2 menesiu paslaugu gavejas jau nebegales nutraukti sutarties Taisykliu 37 punkte itvirtintomis salygomis net ir tuo atveju, jei teikiamos paslaugos yra nekokybiskos ir nepateisina paslaugu gavejo teisetu lukesciu. Pazymetina, kad Civilinio kodekso 6.200 straipsnio 1 dalyje itvirtinta sutarties saliu pareiga vykdyti sutarti tinkamai ir saziningai. Pagal to paties teises akto 6.205 straipsni sutarties neivykdymu laikomos bet kokios is sutarties atsiradusios prievoles neivykdymas, iskaitant netinkama ivykdyma ir ivykdymo termino praleidima. O Civilinio kodekso 6.217 straipsnio 1 dalyje itvirtinta sutarties salies teise nutraukti sutarti, jeigu kita salis sutarties neivykdo ar netinkamai ivykdo ir tai yra esminis sutarties pazeidimas. To paties straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad nustatant, ar sutarties pazeidimas yra esminis, ar ne, turi buti atsizvelgiama, be kita ko, i tai, ar nukentejusi salis is esmes negauna to, ko tikejosi is sutarties, isskyrus atvejus, kai kita salis nenumate ir negalejo protingai numatyti tokio rezultato. Pazymetina, kad vartotojas sudarydamas sutarti su paslaugu teikeju ir mokedamas uz jas tikisi kokybisku paslaugu ar bent ne zemesniu uz vidutine kokybe paslaugu. AB "TEO LT" Taisykliu 6.4 punktu taip pat isipareigoja "uztikrinti teikiamu Paslaugu kokybe". Taigi, Taisykliu 37 punkto nuostatos apriboja vartotojo teises, susijusias su paslaugu teikeju, kai pastarasis visiskai ar is dalies neivykdo ar netinkamai ivykdo bet kokius sutartyje numatytus isipareigojimus. 5. Taisykliu 38 punkte nurodyta, kad "Jei Klientas nesutinka su Paslaugu tarifu padidinimu ir (arba) su Taisykliu pakeitimu, is esmes bloginanciu Kliento padeti, jis turi teise atsisakyti Paslaugu <...>." Minetu Taisykliu punktu paslaugos gavejui suteikiama teise atsisakyti teikiamu paslaugu tik tokiu atveju, jei tarifu ar Taisykliu pakeitimai is esmes blogina paslaugos gavejo padeti. Taciau Taisyklese nera apibrezta, ka reiskia "is esmes bloginanciu Kliento padeti". Tai vertinamoji savoka, leidzianti paslaugos teikejui piktnaudziauti savo teise. Gali susiklostyti situacija, kai paslaugu tarifai bus padidinti, taciau ne taip zymiai, kad is esmes pablogintu paslaugu gavejo padeti, taciau ir tokiu atveju turi buti vartotojui suteikiama teise atsisakyti paslaugu. Taisykliu 38 punkto nuostatos paslaugu teikejui suteikia teise paslaugu teikimo metu vienasaliskai padidinti ju kaina be vartotojo teises atsisakyti sutarties. Komisija, vadovaudamasi Vartotoju teisiu apsaugos istatymo 12 straipsnio 1 dalies 6 punktu, 32 straipsnio 2 dalimi, nutaria: 1. Pripazinti, kad Taisykliu 5.10, 6.10, 7.7, 8.1 ir 39 punktai atitinka Civilinio kodekso 6.188 straipsnio 2 dalies 9 punkto sutarciu nesaziningu salygu nustatymo kriteriju, t. y. ipareigoja vartotoja vykdyti sutarties salygas, su kuriomis jis neturejo realios galimybes susipazinti iki sutarties sudarymo, be teises ju atsisakyti. 2. Pripazinti, kad Taisykliu 37 punktas atitinka Civilinio kodekso 6.188 straipsnio 2 dalies 2 punkto sutarciu nesaziningu salygu nustatymo kriteriju, t. y. panaikina ar apriboja vartotojo teises, susijusias su paslaugu teikeju, kai paslaugu teikejas visiskai ar is dalies neivykdo ar netinkamai ivykdo bet kokius sutartyje numatytus isipareigojimus. 3. Pripazinti, kad Taisykliu 38 punktas atitinka Civilinio kodekso 6.188 straipsnio 2 dalies 12 punkto sutarciu nesaziningu salygu nustatymo kriteriju, t. y. suteikia teise paslaugu teikejui paslaugu teikimo metu vienasaliskai padidinti ju kaina be vartotojo teises atsisakyti sutarties, jeigu galutine kaina yra didesne uz sutartyje nustatyta. 4. Pasiulyti AB "TEO LT" per 14 dienu nuo Valstybines vartotoju teisiu apsaugos tarnybos pasiulymo gavimo dienos pakeisti, panaikinti ar netaikyti Taisykliu 5.10, 6.10, 7.7, 8.1, 37, 38 ir 39 punktuose nustatytu salygu sudarant sutartis su vartotojais. Jeigu AB "TEO LT" neivykdys Valstybines vartotoju teisiu apsaugos tarnybos pasiulymo per 14 dienu nuo jo gavimo dienos. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba, vadovaudamasi Vartotoju teisiu apsaugos istatymo 32 straipsnio 2 dalimi, kreipsis i teisma su ieskiniu del tokiu salygu pripazinimo negaliojanciomis ar pakeitimo. Direktorius Feliksas Petrauskas ___________________________________________ AB "TEO LT" atsizvelge i 2008-07-16 nutarimo Nr. 10-167 "Del AB "TEO LT" daugiakanales televizijos paslaugu teikimo sutarties privatiems klientams bei daugiakanales televizijos paslaugu teikimo taisykliu" pasiulymus ir pakeite Taisykliu salygas, kurios 2008-07-16 nutarimu Nr. 10-167 buvo pripazintos kaip atitinkancios sutarciu nesaziningu salygu nustatymo kriterijus.