Tema: -js-. Sekmadienio postilė
Autorius: uuu © Tomas Akvinietis
Data: 2009-03-06 10:09:49

TOMAS pateikia penkis Dievo buvimo įrodymus (quinque viae). Kadangi
žmogaus (kaip kūniškos būtybės) pažinimas prasideda nuo juslių,
TOMAS atmeta apriorinius Dievo buvimo įrodymus. Todėl jo įrodymai
remiasi patyrimu. Jie pagrįsti regressus in infinitum (grįžimo į
begalybę) draudimu.

Bet koks judėjimas ir kitimas turi turėti judintoją. Kadangi judinamų
judintojų seka negali tęstis iki begalybės (juk tada nebūtų judėjimo
pradžios), tai turi būti pirmasis judintojas, kuris pats būtų
nejudamas, o tai yra Dievas.

Kiekvienas veiksmas turi priežastį. Kadangi niekas negali būti savęs
paties priežastimi (juk tada jis turėtų būti ankstenis už save patį),
o priežasčių seka negali nusitęsti iki begalybės, tai turi būti
pirmoji priežastis, kuri nebūtų savęs priežastimi, o tai yra Dievas.

Aptinkame daiktus, kurie gali būti arba nebūti. Jei viskas galėtų
būti arba nebūti, tai kažkada galėjo nieko nebūti, tačiau tada niekas
nebūtų galėjęs pradėti egzistuoti. Vadinasi, yra daiktų, kurie yra
būtini, būtent – patys savaime arba kitų daiktų dėka. Kadangi seka,
sudaryta iš daiktų, kurie reikalingi kitų daiktų, negali būti
begalinė, tai turi būti pirmas ir savaime būtinas daiktas – Dievas.

Visų daiktų kokybės būna įvairaus laipsnio. Tai yra įmanoma tik
tada, kai esti tam tikras matas, kuris būtų tų apibrėžčių tobulybės
šaltinis – Dievas.

Idant pasiektų tikslą, neturintys proto daiktai reikalingi to, kuris tą
tikslą žino ir kuris juos į jį kreiptų (pvz., strėlei reikalingas
šaulys). Todėl tikslingas pasaulio sutvarkymas reikalingas Dievo kaip
aukščiausiojo valdytojo.

Dievas sukūrė pasaulį kaip visetą tobulą, taigi blogis pasaulyje
randasi ne iš Dievo. Kadangi visa, kas turi būtį, kyla iš Dievo, blogis
negali turėti tikrosios būties. Todėl TOMAS blogį vadina stygiumi
(privatio), kiekvienai būtybei būdingo gėrio nebuvimu. Jei blogis
suprantamas kaip stygius, tai visada reikalingas subjektas, kuriam tas
stygius būtų būdingas – gėris. Todėl blogis negali sueikvoti visos
būties, nes tada jis pats sunaikintų save.

-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/satenai/?st_id=16599