dar teko pabuvoti sikhų religijos lopšyje; yra toks miestelis kartarpuras pakistano pandžabe prie pat sienos su indija. ji uzdaryta, nes tarp jų vos ne karo stovis. ten mirė pirmasis sikhų guru nanakas; jo raštai pradėjo jų šventraštį granth sahib. kai mirė (1538), musulmonai ir hinduistai negalėjo nutarti kaip ji laidoti; tai kitą rytą, pasakojama, jo kūno vietoj rado krūmą gėlių; po to buvo dar devyni guru (sikhams mūsų popiežiaus analogas); o po paskutinio mirties, nutarta vienuoliktuoju paskelbti knygą - tą jų surašytą šventraštį. taigi dabar vienas ir paskutinis guru yra ta knyga ir ji laikoma gyva. ir tiesiogine prasme. šventykloje, kur laikoma ši knyga (jų yra keletas egzempliorių)- paskutinysis guru-, kadangi ji gyva, patalpos turi būti kruopščiai vėdinamos, palaikoma derama temperatūra, draudžiama plepėti, o nakčiai ji paguldoma į kruopščiai pravėdintą lovą; kad pailsėtų. būtų iš ties šventvagiška mintis praleisti naktį "lovoje su knyga"... kad ir kaip, dabar, man sakė, jei mane sutikęs sikhas sužinotų, kad ten buvau, pultų prieš mane ant kelių (sic!); ...o sikhai su savo tiurbanus yra gana išdidūs, pakistane jie viena gerbiamiausių beraderi (panašu į varna, kitaip kasta; nors pakistaniai musulmonai, to indiško skirstymosi visuomenėje vis tiek likę) pakistane sikhų nedaug; po indijos ir pakistano perskyrimo dauguma susitelkė indijoje, aplink armritsara ir pan, ir dabar dėl karo stovio negali pereiti sienos ir aplankyti tos šventovės >aišvui: buvau tik vad mažojoje indijoje (pakistane ir bangladeše), tad nelabai galiu palyginti; per jų tv tai vien tik tie bolivudiški filmai ir šokiai ir pokalbių šou; o lahoras man iš ties pasirodė toks melancholiškas, santūrus, savaip dvasingas; indijoj buvau tik delio oro uoste, bet jis niekuo nesiskiria nuo kokio frankfurto ar kito tarptautinio; na, nebent gal tik tuo, kad ten bandė apsukti ir reikalavo daugiau užmokėti už bagažą; -- Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/satenai/?st_id=17329