Tema: Re: "Atsipgasau"
Autorius: Vidas Makauskas
Data: 2010-05-07 22:21:09
Karibartas, 2009 06 19 10:33

Situacija iki 1840

1840 m. Lietuvos Statutas, kuris galiojo Lietuvoje nuo 1529 m., buvo caro 
valdžios panaikintas rūsų okupuotoje Lietuvos teritorijoje. Pagal Lietuvos 
Statutą lenkams nebuvo leidžiama įsigyti žemės ar eiti valdiškas pareigas 
Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštijoje. Tai buvo lenkams įmanoma tiktai 
santuokos keliu ir tai tik „indigenato teise“. Žmogus galėjo įsigyti 
Lietuvos pilietybę „indigenato teise“, jeigu jo lietuviškasis senelis buvo 
bajoras (arba jeigu jis pats buvo kovojęs už Lietuvą trijuose karo 
žygiuose). Šitų griežtų apribojimų dėka, labai mažai lenkų galėjo 
apsigyventi Vilniaus vaivadijoje.

Vėliau, jau XVIII amžiuje, lietuviškai kalbančių žmonių skaičius vidurio 
Lietuvoje pradėjo sumažėti, dauguma bajorų buvo dvikalbiai. Lenkų kalba ypač 
plito per sulenkėjusius dvarus, bažnyčia ir mokykla. Dėl pagonybės 
tapatinimo su lietuviškumu imta kovoti prieš „pagonišką“ lietuvių kalbą kaip 
priešingybė „katalikiškai“ lenkų kalbai. Tokia pažiūra (katalikas tegali 
būti lenkas) padarė didžiausią žalą lietuvių kalbai ir tautai, ypač vidurio 
Lietuvoje, kur lietuvių kalba buvo sparčiai stumiama iš daugelio bažnyčių.

Tačiau dar 1860 m. caro geografas Mikalojus Lebedkinas (rusiškai: Nikolai 
Lebedkin) Vilniaus apskrityje surado tiktai 10% lenkiškai kalbančiųjų 
(reiškia iš tikrųjų lietuvių, kurie suprato lenkiškai, nes lenkai 
dvasininkai Lebedkinui perdavė suklastotą vadinamą „tautybių statistiką“. 
Vis dėl to vidurio Lietuvos lietuviai buvo ir toliau sulenkinti per lenkus 
dvasininkus, per sulenkintus bajorus, per mokyklus. Tikri lenkai praktiškai 
negyvendavo Lietuvoje. Apie 1857 m. daugelis miestiečių, net bajorai ir 
prekybininkai žydai, be kitų kalbų, mokėjo ir lietuviškai.

Situacija nuo 1860 iki 1920 m.

Iki 1920 m. gal 15% vidurio Lietuvos lietuvių suprato lenkiškai, dažnai ir 
kalbėjo lenkiškai, tačiau -etnografiniu požiuriu- išliko lietuviais. Lenkų 
dvasininkų spauda suaktyvėjo, jie teigė, kad lietuvių kalba, tai pagonų 
kalba, o lenkų kalba - katalikų kalba. Sulenkėjusių dvarininkų ir kunigų 
tyčiojimasis iš lietuvių kalbos vertė žmones viešai jos nevartoti.Jie 
gėdijosi savo lietuviškos kilmės. Buvo tvirtinama, kad visa, kas lietuviška, 
yra žema, negražu, o kas lenkiška - kilnu, puiku. Sufanatinti lenkuojantys 
asmenys užpuldinėdavo lietuviškai kalbančius ar dainuojančius keliuose, 
turguose, bažnyčiose.

Pradėjus atlietuvinti sulenkintas bažnyčias, vidurio Lietuvoje susidurta su 
dideliais sunkumais. Trukdė lenkiška Vilniaus vyskupystės vadovybė. Žmoniu 
sąmonėje buvo giliai įsišaknijusi šimtmečiais varyta intensyvi propaganda 
prieš lietuvių kalbą. Parapijos, kuriose į bažnyčią nebuvo įsileista 
lietuvių kalba, daug greičiau sulenkėjo, pvz. Eišiškių, Asavos ir kt.

Situacija 1920 m.

1920 m. liepos 12 d. Rūsija taikos sutartimi su Lietuva „amžinai“ pripažino 
Lietuvai visą vidurio Lietuvos kraštą nuo Breslaujos per Naručio ežerą iki 
Meldėnus (gudiškai: „Molodeczno“), pro Nalibokus paliekant Lietuvos pusėje 
Lydą ir Gardiną. Tačiau 1920 m. spalio 8 d. generolo Želigovskio vadovaudami 
Lenkijos kariuomenės daliniai (apie 15500 fanatizuotų „legionierių“) pagal 
Pilsudskio paliepimą puolė Lietuvą ir užemė Vilnių ir vidurio Lietuvą. 
Lietuvių kariuomenės sėkmingas kontrpuolimas ties Širvintų ir Giedraičių 
išvijo lenkų „legionierius“, tačiau vadinama „Tautų Sąjungos Kontrolės 
Komisija“, iš tikrųjų tiktai saujelė lenkuojančių karininkų iš Prancūzijos, 
„sustabdė“ karo veiksmus, reiškia, sustabdė lenkų kariuomenės dalinių 
visišką panaikinimą - o tautos išdavikai Kaune paklusniai įvykdo prancūzų 
karininkų „įsakymą“. Tuo būdu vidurio Lietuva su Vilniumi buvo lenkų 
kariuomenės okupuota ir vėliau Lenkijos neteisėtai aneksuota.





Karibartas, 2009 06 19 10:34

Situacija nuo 1923 m. iki 1939 m.

Nuo neteisėto aneksavimo atsirado terminas „Vilniaus kraštas“ (lenkiškai: 
„Wilenszczyzna“). Iš tikrosios Lenkijos į okupuota Lietuvos dalį buvo 
privežta ir įkurdinta apie 100-200 tukst. lenkų kolonistų (lenkiškai: 
„osodniku“), kurie buvo pagrindinė valdininkijos-Lenkijos valdžios atrama. 
Okupuotoje Lietuvos dalyje prasidėjo neregėtai žiaurus lietuvių 
nutautinimas. Į ta darba buvo įtrauktos valdžios įstaigos, mokykla, 
bažnyčia, spauda.

Lietuvius prievarta asimiliuojant tikėtasi išspręsti „Vilniaus klausimą“, 
t.y. „įrodyti“, jog čia jų nesama, jog čia „nuo amžių “ gyvena vien lenkai.

Lietuvybės slopinimo principus Vilniaus vaivada L. Bocianskis 1936 m. 
išdėstė specialiame memoriale, t.y. labai slaptoje instrukcijoje. Vien per 
pirmuosius okupacijos metus buvo uždarytos 462 lietuviškos draugijos ir jų 
skyriai. Vien 1927 m. prievarta panaikinta apie 50 lietuviskų mokyklų, taip 
pat mokyklų seminarija. Iki 1932 m. uždarytų mokyklų skaičius nepaprastai 
išaugo. Likusios buvo persekiojamos. To persekiojimo apogėjus pasiektas 1938 
m., kada panaikinta „Rytas“ ir kitos dar iki tol veikusios lietuvių 
organizacijos. Visame okupuotame krašte tada buvo paliktos iš viso tik dvi 
lietuviškos pradinės mokyklos ir vienintelė Vytauto Didžiojo gimnazija 
Vilniuje, kuriai veikti visaip trukdyta. Didelio lenkintojo Vilniaus 
arkivyskupo R. Jalbžykovskio (lenkiškai: Jalbrzykowski) pastangomis buvo 
sulenkintos bažnyčios, net grynai lietuviškose parapijose įvesti lenkiški 
pamokslai, giedojimai lenkų kalba. Lietuvius kunigus iškilnojo į gudiškas 
parapijas, o lietuviams atkelė dvasininkus lenkus.

Daug vilties netekusių žmonių pasidavė nutautėjimui, kuris nesulaikomai vis 
labiau plito. Okupantams daug kur pavyko įteigti žmonėms lenkiška savimonę, 
net daliai tokių, kurie šeimose tebekalbėjo lietuviškai. Daug gyventojų, 
ypač jaunimas, tapo Lenkijos „patriotais“. Prievarta „lenkais“ užrašomų 
procentas statistikoje vis didėjo. Pasuose dažnai nesiklausę tiesiog 
įrašydavo „lenkas“.

Situacija nuo 1939 m. spalio iki 1944 m. rugpjūčio

1939 m. rugsėjo 1 d. prasidėjo antras pasaulinis karas. Hitlerinės 
Vokietijos sajungininkė SSSR rugsėjo 19 d. užėmė Vilnių, greit ir buvusia 
lenkų okupuotą vidurio Lietuvą, kur pradėjo kurti „socializmą“. Spalio 10 d. 
sutartimi Lietuvai buvo sugrąžintas Vilnius ir pasienio juosta - daugmaž 
tiktai penktadalis okupuotosios teritorijos. Didžioji dalis - pažeidžiant 
1920 m. liepos 10 d. taikos sutartį - prijungta prie Baltarusijos SSR, joje 
ir tirštai lietuvių gyvenamos Švenčionių, Daugėliškio, Tverečiaus, 
Adutiškio, Mielagėnų, Gervėčių, Pelėsos, Marcinkonių, Druskininkų bei kitos 
apylinkes.

Vokiečiams užėmus etnografinę Lietuvą ir sudarius vadinamąją „Lietuvos sritį“, 
prie jos buvo prijungtos Ašmenos ir Svyrių apskritys. Vienur kitur pavyko 
įsteigti lietuviškas mokyklas, bažnyčiose atsirado lietuviškų pamaldų. 
Lietuvybė pradėjo atsigauti, kiek tai įmanoma esant vokiškam režimui. Dėja, 
vis tai niekais vertė šovinistinis lenkų pogrindis. „Armija krajova“ teroru 
ir žudynėmis naikino viską, kas lietuviška. Mirtinai įbauginti žmonės 
nedrįso prašnekėti šią kalbą.









Karibartas, 2009 06 19 10:35

Situacija nuo 1944 m. rugpjūčio

Grįžus sovietinei kariuomenei ir „atstačius Lietuvos SSR“, tuoj buvo 
užgniaužtos visos pastangos palaikyti pietryčių Lietuvoje tautinę samonę. 
Prasidėjo kolektyvizacija, teroras, žudynės, lageriai. Tie, kurie save laikė 
lenkais, atsidurė geresnėje padėtyje palyginti su lietuviais. Jie buvo 
„repatrijuoti“ į Lenkiją. Tuo pasinaudojo apie 200 tukst. gyventojų, tarp jų 
šiek tiek lietuvių. Lenkiškų mokyklų liko labai nedaug, nes lenkai emigravo 
į Lenkiją.

Po to įsitvirtino praktika Vilniaus, Šalčininkų ir aplinkinių rajonų 
vadovais skirti nelietuvius, dažniausiai antilietuviško nusiteikimo asmenis. 
Ko prieš karą nespėjo padaryti Lenkijos okupacinė valdžia, po karo sėkmingai 
darė rajonų ir apylinkių nelietuviška vadovybė, užgoždama kiekvieną 
lietuvybės pasireiškimą. Lietuvoje apie 1950 m. Maskvos nurodymu imta 
masiškai lietuviškas mokyklas versti lenkiškomis. Tam darbui vadovavo LPK CK 
skyriaus vedėjo pavaduotojas Vidmontas, Švietimo ministro pavaduotoja V. 
Vyšniauskaite (kuri iš tikrųjų buvo pervadinta rusė Višnevskaja), tos 
ministerijos inspektorius J. Cukerzis (žydas), Vilniaus srities švietimo 
skyriaus vedėjas B. Purvinis. Jie atliko pietryčių Lietuvos krašte 
lietuvybės budelių funkcijas.

Per kelerius metus lenkiškomis paverstos net 367 mokyklos. Tiek jų nebuvo ir 
lenkų okupacijos metais. Įsismaginus lenkiškomis imta versti net mokyklas 
buvusioje nepriklausomos Lietuvos teritorijoje - Trakų vakarinėje dalyje ir 
kituose rajonuose. Lietuviškas mokyklas uždarinėjo ir ten, kur jos veikė 
lenkų okupacijos metais. Vilniaus rajone tada iš viso buvo palikta tik viena 
lietuviška mokykla Marijampolio kaime. Šalčininkų rajono vidurinėje dalyje 
nepalikta ne vienos, o vakarinėje to rajono dalyje - tik Mistūnų ir Gėlūnų 
pradinės. Dieveniškių „pusiasalyje“ palikta tik Poškonių lietuviška 
septynmetė ir kelios pradžios mokyklos. Daug mokyklų paversta neva 
„lenkiškomis“ Trakų, Švenčionių rajonuose. Naujojoje Vilnioje įkurtas 
lenkiškas pedagoginis institutas. Iš Lvovo Vilniu perkelta lenkiška 
leidykla. Išvystyta prieš lietuvius nukreipta agitacija. Didelių pastangų 
dėka pavyko nuo 1957 m. susigrąžinti viena kita lietuviška mokykla, kai kur 
įsteigti bent lietuviškas klases, tačiau daugumas lenkiškomis paverstų 
mokyklų ir liko. Greit vėl imta uždarinėti lietuviškas mokyklas, naikinti 
lietuviškas klases. Tęsėsi antilietuviška kampanija, inspiruojama vietinės 
valdžios atstovų, kurie grąsino valstiečiams, pvz. jei leisi savo vaikus į 
lietuvišką mokyklą, neteksi arų, negausi ganyklų ir pan.

Per visą tą „tarybinį“ laikotarpį lietuvybei pietryčių Lietuvoje buvo 
suduotas labai skaudus, netgi mirtinas smugis. Ji daug kur geso greičiau 
negu lenkų okupacijos metais. Sunkia širdimi vietiniai gyventojai lietuviai 
buvo priversti leistis savo vaikus į lenkiškas mokyklas, kur jiems nuolat 
kalė į galvas, kad jie ęsą ir turi likti lenkais. Paneigiamas gimtojo krašto 
tikrasis kultūrinis paveldas, iškreiptai mokoma Lietuvos istorija. Lietuviai 
savo protėvių žemėje gyveno lyg tremtiniai. Bijojo lietuviškai prakalbėti.

Daugumas pietryčių Lietuvos gyventojų, kuria kalba jie bešnekėtu, save laiko 
lenkais, nes „gyveno Lenkijoje“, išpažįsta „lenkų tikėjimą“ („katalikas tik 
lenkas“), mokėsi lenkiškoje mokykloje, be to, taip elgiasi vengdami 
aplinkinių pašaipos. Tačiau krašte išliko lietuviški papročiai, pakelėse 
kryžiai su lietuviškomis koplytėmis, naminiai tautiniai audiniai, 
rankšluošciai, antklodės, lietuviški gėlių darželiai, nepakitęs ūkininkavimo 
būdas bei įpročiai, padavimų, prietarų, senosios mitologijos nuotrupos. Visu 
tuo pietryčių Lietuva nesiskiria nuo kitų Lietuvos sričių. Juk čia, o ne kur 
kitur buvo lietuvių tautos ir valstybės lopšys.

"Sergej" <sergei@dtiltas.lt> wrote in message 
news:hrpt1d$4qh$1@trimpas.omnitel.net...
>> Dėl iškabų ir lenkų: tai visai nesusiję klausimai. LTSR buvo formaliai 
>> respublika CCCP'o
>> sudėtyje, taigis sovietai formaliai prisilaikė padorumo. Na o lenkai 
>> Lietuvoje (kaip ir lietuviai
>> Lenkijoje) yra tiesiog nacionalinė mažuma, kaip ir nemažai kitų (rusai, 
>> baltarusiai, žydai).
>> Jei neturi jokio oficilaus preteksto dvikalbystei. Tam reikia formint 
>> kažką panašaus į
>> autonominį kraštą. Turint omeny, kad Lietuva ir Lenkija prieš mažiau nei 
>> šimtmetį kariavo,
>> politiškai tikrai kvaila būtų steigti tokias autonomijas, peranksti.
>
> Ta prasme skirtumas mastelyje ir tai tik laiko klausimas? Ta prasme:
> Rusijos imperijoj buvo "tiesiog nacionalinė mažuma" Vilniuje ir aplink ji: 
> lietuviai, lenkai "ir nemažai kitų (rusai, baltarusiai, žydai)" kurie ten 
> senei gyveno (na, zydai gal ne taip senei).
> Paskui po kiek laiko po caro imperijos sunaikiniko Lietuva kiek pamenu 
> buvo be vilniaus rajono.
> Paskui po karo Stalinas prijunge Lietuvai Vilniu.
> Paskui po 90-uju gubernatoriaus Kutuzovo namus pervadino i prezidento 
> rumus, o lenkus ir kitus (kurie ten senei gyveno, tarkim seniau uz zydus 
> Vilniuje) pavadino "tautine mazuma" ir uzdraude ju kalba.
> Jeigu tarp tokiu "tautiniu mazumu" yra skirtumas tai sakyciau  jis yra 
> kiekybinis ir politinis. Samprotauti kad tarp tokiu "tautiniu mazumu" yra 
> kokybinis skirtumas nenoreciau.
> Jei as neklystu lietuviai Lietuvoje gyveno kompaktiskai; kaip ir 
> lenkai/baltarusai tamtikruose vietose. O rusai - Visagine. (o 
> aristokratyja teoriskai turejo but maisyta)
> Gal tamstai atrodo kad "tai visai nesusiję klausimai" bet as matau 
> skirtuma tiktai kiekybini ir politini.
>
>
>>>> Na o kadangi tarpukario LKP buvo iš esmės žydų
>>>> partija (o ne lietuvių), tai vokiečių lozungas "bei žyda politruką, 
>>>> morda
>>>> prosit kirpyčia"
>>>
>>> Ar cia tikrai "vokiečių lozungas"???
>>
>> Na politkorektiškai musie reiktų sakyt hitlerinių nacionalbolševikų, tfu, 
>> nacionalistų.
>> Bet man politkorektiškumas smirdi. Melas yra melas, tegu ir 
>> politkorektiškumu apšauktas.
>> Vokiečiai karo pradžioj užmėtė visą pafrontę tokiais agitlapeliais.
>
> As turejau omeny kad man keista kad Lietuvos gyventojams tas sukys buvo ne 
> vokieciu ir ne dabartine valstybine kalba bet rusu.