Tema: ROLANDAS KAUŠAS. Neužmigusiojo pastebėjimai
Autorius: Greitas zvilgsnis
Data: 2009-09-10 02:05:59

Itariu, kad prie 150 komentaru atsiradimo smarkiai prisidejo manieji.
Dziaugdamasis del to kartu su Po Palme ir isiliedamas i dabartine
diskusijos stadija noreciau pareiksti tokias savo pastabas: Pirma, visiskai
ginu Po Palme teise rasyti ispudzius apie enciklika, nepriklausomai nuo
ankstesnes biografijos ir nuo dabartinio tikejimo etapo.  Antra, reikia
skirti teise rasyti nuo turinio. As manau, kad teise rasyti lydi pareiga
rasyti kiek imanoma geriau. Jei tiki tiesa, tiesumu, teisybe. Jei ne
praktikoje, taciau bent kaip siekiamybe. Man rodos, Po Palme tiki. Jei
netiketu, nebeimanoma diskusija, tik vienas kito perrekimas ir
pergudravimas.  Ar Po Palme ivygde pareiga parasyti kiek imanoma geriau? I
tai gali atsakyti tik jis pats, budamas atviras pats su savimi: ar tikrai
pakankamai skaite, gilinosi, skaite kitu komentarus, kontroliavo savo
samones sieki pakreipti teksta taip, kaip norisi, nors ne taip, kaip yra? 
Nepriklausomai nuo to, ar Po Palme ivygde pareiga rasyt kiek tik imanoma
geriau, as ir kiti taip pat turime teise i kritika. Mano kritika yra
paprasta: Po Palme pradejo per daug ironizuoti. Ironija savaime nera
blogai: tiesiog teksta pagyvinanti provokuojanti retorine priemone. Blogai
pasidaro, kai savo ironija Po Palme pavercia isvadomis. Nuo mazos ironijos
pradeda, ja ispletoja iki didesnes, o galutine ironijos stadija tarsi
prilygina isvadoms: "Stipresnio kumščio ir aš, tarybų valdžios
išaugintas ir į mokslus išleistas, pasiilgstu. Ir balsavimo šimtu
procentų. O neklausantiems surastume šaltesnę vietą.". Kai skaitai
teksta nuo pirmu zodziu, gerai konstruojamas tekstas turi galia itikinti ir
paskutiniu zodziu teisumu. Todel visada labai geros intelektualines
pratybos yra atsiplesti nuo teksto konstrukcijos itaigos ir kaktomusa
sudauzti isvada su tikrove. Siuo atveju, perskaicius ka tik cituotus Po
Palme zodzius, paklausti: ar tikrai Benediktas XVI savo enciklikoje
argumentavo uz stipresni kumsti, uz balsavima 100 procentu ir nepriklausomu
protu siuntima i saltaja (ka, tariamai pastumedamas Benedikto teksto logika
iki krasto, ironiskai pasiepia Po Palme)? Atsakymas, zinant Benedikto XVI
kuryba, kalbas Jungtinese Tautose ir Prancuzijos prezidentui,
intelektualine gyvenimo kuryba, yra akivaizdus NE. Benediktas tikrai
nenoretu ir netrokstu uz si straipsni Po Palmes pasiusti i saltaja, i
kalejimo kamera. Ir Po Palme, manau, tai zino. Ir jei teigtu priesingai,
tai arba meluotu, arba samoningai sarzuotu, arba, jei teigtu nuosirdziai,
butu prarades realybes nuovoka, del ko diskusija su juo pasidarytu is esmes
beprasme.  Didele straipsnio dalis yra kupina tokios, galbut efektingos ir
zavios, taciau analitiskai menkavertes ironijos. Taciau ne viskas. Yra
uzduoti keli klausimai, del kuriu valandomis ir simtmeciais butu galima
kalbet. Sioje perspektyvoje, jei ne turinio ir analizes, tai bent intenciju
ir neramiu jausmu lygmenyje, jauciuos vienuose apkasuose su Po Palme. 
Metodine pastaba. Po Palme linksta link negatyviu faktu kataliku Baznycios
atzvilgiu selekcijos. Tie faktai nera neteisingi. Bet visada reikia
tikrinti ir faktus ir ju konteksta (galbut pries 100 metu ekskunigui
zakristijo posto pasiulymas nebuvo susidorojimas su juo, nutildymas, taciau
realios gyvenimo perspektyvos pasiulymas realioje situacijoje, neismetimas
i siuksles). Taciau neteisinga yra is negatyviu faktu vedama universali
isvada. Si turi buti vedama is faktu visumos, kurioje yra ir pozityviu
faktu, o kad tokiu yra, Po Palme taip pat gerai zino. Is negatyviu faktu
gali buti vedamos tik dalines isvados, todel rimtu trukumu laikau Po Palmes
isvadu formuluotes, kurios "nutyli", kad jos tik dalines. Si trukuma
papildo kai kuriu skaitytoju "trukumas": jie ploja Po Palmei tarsi
sakydami: kaip jis VISKA teisingai pasake. Ne, teisingai pasake dali, bet
ne viska. 

-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/satenai/?st_id=17012