na, ne jus vienas iziurite ten, kur nera. stai istorija dvieju mikelandzelo fresku, kurios ka tik baigtos restauruoti. tiesa, del vienos is ju nesutarimu nekyla - tai sauliaus virtimo pauliumi epizodas. viskas aisku, saulius, is netiketumo nugriuves nuo arklio, visas raumeningas ir barzdotas guli grazia poza, o is padangiu burelis anapusybes veikeju stengiasi ji atversti, trenkdami tokiu tarsi tornadu. zinome, kad jiems pavyko. va tokia yra viena is dvieju fresku, kurias uzsake popiezius paulius treciasis mikelandzelui. freskos turejo papuosti uzdara popieziaus koplycia, esancia visai greta siksto koplycios. mikelandzelas be darbo nesedejo ir tuo metu turejo galybe uzsakymu, bet, kadangi buvo geras popieziaus draugas nuo vaikystes, tai emesi. bet kai reikejo apsisprest del antrosios freskos, kuri turejo vaizduoti sv petra imanti raktus, kurie pavercia ji krikscionybes vedliu - ar kuo, noe? - didysis menininkas nutruko nuo grandines ir nutape tai, kas jam paciam atrode svarbu. tai sv petro nukryziavimo scena. kompozicija labai netradicine. petro figura ant istrizai zemyn paguldyto kryziaus, gana dramatiska. siu laiku restauratoriai aptiko ivairiu vairiantu pedsakus - jie mato, kaip buvo keiciama rankos padetis, kol pasirinkta tokia poza. petras atsisukes zvelgia i ziurovus, tarsi ipareigojanciu zvilgsniu. dailininkas zinojo, kas bus tie ziurovai - susispiete kardinolai. stoves nusciuve ir issizioje, perverti visa matancio sv petro zvilgsnio. is tiesu, paulius treciasis, kuris pries pat savo mirti dar lipo ant pastoliu kartu su mikelandzelu, noredamas apziureti jo darba is arti, turejo sveiko proto nekomanduoti dailininkui. nors veliau pasigirdo balsu, peikianciu sia freska kaip nusenusio dailininko menkaverti darba. po pauliaus treciojo mirties sioje koplycioje is tiesu susirinko kardinolai, praleido joje devynias kankinancias savaites, kol issirinko nauja vada - juliju treciaji, kurio valdymo metais inkvizicija igavo didziausiu galiu. tuom viskas pasakyta. tuo metu imta drausti vaizduoti nuogybe ir isvis grozi. taigi petras buvo pridengtas marska. gaila, nes net per marska matosi, kaip graziai gule pimpilas ant slaunies. budamas i kazka ivyniotas, jis visai kitaip atrodytu, butu guziuko formos. dailininkas norejo pavaizduot petra nuoga pries dieva, argi tai ne prasminga? kita detale, del kurios suglumo siuolaikiniai restauratoriai - vinys, ikaltos i rankas ir kojas. irgi ne mikelandzelo nutapytos, nes jo sumanymu petras nukryziuojamas savanoriskai, vadinas nera jokiu prilaikanciu viniu, jis ant kryziaus tik savo valios jega. taigi, kaip matom, visais laikais atsiranda kvailiu entuziastu, kurie susika gera ideja. tokiu, kuriems truksta fantazijos ir dvasios laisves. dabar iskilo klausimas, ar palikti mikelandzelo versija ar nuvalyti velesnius uztapymus - kas, restauratoriu tvirtinimu, butu netgi daug paprasciau, negu juos issaugoti. paskutinis zodis turejo buti sventojo tevo. is to, ka matau "artnews" zurnalo, kurio straipsni cia perpasakoju, iliustracijose - sventasis tevas pasisake uz marska ir vinis, kurios, anot vieno restauratoriu, atrodo tarsi dideli tarakonai. ka gi, tebunie. tuo labiau, kad musu nieks neklausia. -- Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/satenai/?st_id=17369