Vakar pagalvojau štai ką. Tarkim, ateina žmogus į Mišias ir su įsitikinimu, kad nebedaro nuodėmių ir yra nepažeidžiamas, kalba confiteor: "Prisipažįstu visagaliam Dievui ir jums, broliai ir seserys, kad labai nenusidėjau mintimis, žodžiais, darbais ir apsileidimais. Esu nekaltas, esu nekaltas, esu labai nekaltas... Todėl nieko neprašau". Skamba ganėtinai komiškai. Confiteor ar Credo, Ivs, nėra vien lietuviška abėcėle parašyti tekstai, tai visai žmonijai bendri ir universalūs išpažinimai. Norėjau parašyti apie tą upsės vadinamąjį "nepažeidžiamumą", nors reikėtų analizuoti daugybę dalykų iš ups komentarų. Iš tiesų tai kietas riešutas. Tarkim, 1 Jono laiške rašoma: "Kas yra gimęs iš Dievo, nedaro nuodėmės, nes jame laikosi Dievo sėkla" (9 eil.) Pirmųjų amžių Bažnyčioje dėl to net buvo kilęs sąmyšis: kaip galima vėl nusidėti, jei priėmei nuteisinimą, esi pakrikštytas ir šventas? Sunkiai, bet vis dėlto buvo suprasta, kad galimybė nusidėti (iš pradžių antrąkart, o vėliau ir nuolat) egzistuoja (pvz., kad ir Kristaus mokymas, kaip melstis - "ir atleisk mums mūsų kaltes, kaip ir mes atleidžiame savo kaltininkams"; Jokūbo 3,2: "Juk mes visi dažnai nusižengiame"; 1Jn 1,8: "Jei sakytume, jog neturime nuodėmės, klaidintume patys save, ir nebūtų mumyse tiesos. Jeigu išpažįstame nuodėmes, jis ištikimas ir teisingas, kad atleistų mums nuodėmes ir apvalytų mus nuo visų nedorybių". Ir t.t. Taigi pamažu Bažnyčioje rutuliojosi nuodėmės supratimas (jos buvo pradėtos diferencijuoti - tarkime, buvo išskiriamas radikalus nusigręžimas nuo Dievo ir vad. atleistinoji nuodėmė, buvo kuriamos atgailos praktikos formos. Atgaila imta suvokti kaip uždavinys; buvo suvokta, kad įmanoma pakartotinai gauti nuodėmių atleidimą ir po krikšto. Atgailos aktu buvo laikoma malda, pasninkas, išmalda. Per Bažnyčios istoriją buvo įvairių atgailos praktikų; tačiau niekas niekada netvirtino, jog nebedaro nuodėmių, o tik klaidas. Jei taip, vadinasi, ir atgaila bei nuodėmių atleidimas nereikalingi; pakanka protu (protas nėra aukščiausioji žmogaus galia; štai didžioji mistikė Teresė savo protą vadino kvailiu, kuris trukdo vienytis su Dievu:) atmesti blogį (kuris tėra iliuzija), ir viskas bus OK. Deja, blogis nėra iliuzija (na, pagal T. Akvinietį, blogis - tai gėrio trūkumas; daug kas kritikuoja šį sofizmą, bet tebūnie). Blogis yra realybė, kuri kartais kyla iš piktosios dvasios (tai visiškai nėra mūsų ego, o reali dvasia, laisvai pasirinkusi blogį ir amžiams atmetusi Dievą. Šventraštyje velnias minimas daugybėje vietų, ir jo nedera ignoruoti. Piktajai dvasiai lengviausia suvedžioti žmogų tada, kai jos nepripažįsta (Dievas - priešingai - Jis visada trokšta būti pripažįstamas); tarkime, piktasis įtikina žmogų, kad tas nebedaro nuodėmių, o tik klaidas, ir to pakanka, kad įvestų jį į didžiausią puikybę. Taip. Dar reikėtų kalbėti, ups, apie prieštaravimus Šventajam Raštui ("man nepatinka"), apie kažkokią "tikresnę" Bibliją (juk Kristaus įsteigtoji bažnyčia, kuriai vadovauja Šventoji Dvasia, nustatė kanoną, tai kaip tu gali prieštarauti Dvasiai? Kaip tu gali vienąkart priimti Šv. Dvasią, o kitąkart jau ne?). Na ir dar apie tikrą misticizmą ir visokias pseudomistines praktikas. Bet gal kitąkart. -- Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=20093