Linas Petkevičius rašė: > Istatymini pagrindas - konkretus stripsniai ar sferinis arklys vakume EB > rekomendaciju pavidalu? Konkretūs straipsniai. Ir konkretūs atvejai mūsuose (nuorodą jau pateikiau; salonas, kuris buvo prismaigstęs kamerų, kur reikia ir kur ne). Pažymėtina, kad bauda buvo paskirta ne tik dėl slaptų kamerų, bet ir dėl atsainaus, nors ir deklaruoto vaizdo stebėjimo, deramai jo neįforminus: „Ant įėjimo į saloną durų priklijuoti lipdukai nurodo, kad patalpos stebimos, tačiau nepateikiama jokia duomenų valdytojo kontaktinė informacija. Jei darbuotojai yra stebimi darbo vietoje, darbdavys privalo juos apie tai informuoti Įstatymo numatyta tvarka. Šis punktas neįvykdytas – 2006-04-10 bendrovės direktoriaus pateiktas informacinis pranešimas su vienu sakiniu „Informuoju įmonės darbuotojus, kad įmonės patalpos yra stebimos vaizdo stebėjimo priemonėmis“ yra nepakankamas. ADTAĮ įtvirtinta, kad vaizdo duomenų tvarkymas turi būti nustatytas duomenų valdytojo patvirtintame rašytiniame dokumente, kuriame yra nurodomas stebėjimo tikslas ir apimtis, duomenų saugojimo terminas, priėjimo prie tvarkomų duomenų sąlygos, duomenų naikinimo sąlygos ir tvarka, kiti reikalavimai teisėtam duomenų tvarkymui. Tokio dokumento UAB „Kamvila“ neturėjo.“ Be EB rekomendacijų yra konkretūs EŽTT precedentai, į kuriuos atsižvelgia (ar bent jau turėtų; vis tik teisminė praktika...) ir mūsų teismai. Į asmens duomenų tvarkymo apibrėžimo sritį patenka asmens duomenų rinkimas, kuriam reikia apibrėžtos ir aiškios konkrečios tvarkos; tam ir mūsiškiame ADTAĮ yra reikalavimai, kurie kyla iš pagrindinių 95/46/EB principų: 1) Būtinumas (tai, kaip būtinumą aiškina tos 29 str. grupės rekomendcijos: „Tik išimtinėmis aplinkybėmis darbuotojų pašto ar interneto naudojimo stebėjimas gali būti laikomas būtinu. Pavyzdžiui, darbuotojo elektroninio pašto stebėjimas gali tapti būtinas siekiant gauti patvirtinimą ar įrodymą tam tikriems darbuotojo veiksmams. Tokiais veiksmais laikoma kriminalinė veikla iš darbuotojo pusės, kai darbdaviui reikia ginti savo interesus, pavyzdžiui, jei jis atsakingas už darbuotojo veiksmų padarinius.“ 2) Baigtumas „Šis principas reiškia, kad duomenys turi būti renkami nustatytam, aiškiam ir teisėtam tikslui, ir neturi būti toliau tvarkomi būdu, neatitinkančiu šių tikslų. Šiame kontekste “atitikimo” principas reiškia, pvz., kad jei duomenų tvarkymas yra pagrįstas sistemos saugumo pagrindu, šie duomenys negali būti tvarkomi kitu tikslu, tarkim darbuotojo elgsenos stebėjimu.“ 3) Skaidrumas „Šis principas reiškia, kad darbdavys turi būti atviras ir vykdyti aiškią veiklą. Tai reiškia, kad neleidžiamas joks paslėptas elektroninio pašto stebėjimas, išskyrus atvejus, esant kuriems stebėjimas leidžiamas pagal nacionalinę teisę, atitinkančia Direktyvos 13-ą straipsnį15. Labiausiai tikėtina, kad tai bus atvejai, kai identifikuota tam tikra kriminalinė veikla (būtina gauti įrodymus pagal teisines ir procedūrines šalių narių taisykles) arba atvejai, kai nacionalinė teisė numato būtinus saugiklius, leidžiančius darbdaviui imti tam tikrų veiksmų siekiant nustatyti pažeidimus darbo vietoje.“ Tai, kaip šie principai išreikšti mūsiškiame ADTAĮ (3 str.): 3. Bendrieji tvarkymo principai: 1. Duomenų valdytojas privalo užtikrinti, kad asmens duomenys būtų: 1) renkami *apibrėžtais* ir *teisėtais* tikslais ir toliau _nebūtų_ _tvarkomi_tikslais_,_nesuderinamais_su_ *nustatytaisiais* _prieš_ _renkant_asmens_duomenis_; 2) tvarkomi *tiksliai*, *sąžiningai* ir *teisėtai*; 3) tikslūs ir, jei reikia dėl asmens duomenų tvarkymo, nuolat atnaujinami; netikslūs ar neišsamūs duomenys turi būti ištaisyti, papildyti, sunaikinti arba sustabdytas jų tvarkymas; 4) *tapatūs*, *tinkami* ir _tik_tokios_apimties_, kuri būtina jiems rinkti ir toliau tvarkyti; 5) saugomi tokia forma, kad duomenų subjektų tapatybę būtų galima nustatyti ne ilgiau, negu to reikia tiems tikslams, dėl kurių šie duomenys buvo surinkti ir tvarkomi. Prievolė suteikti informaciją: Tai ko gero labiausiai tinkamas pavyzdys, iliustruojantis skaidrumo principą praktikoje, nagrinėjant šį klausimą. Tai reiškia, kad darbdavys turi pateikti darbuotojams laisvai prieinamą, aiškų ir tikslų pareiškimą apie savo politiką elektroninio pašto ir interneto stebėjimo atžvilgiu. Darbuotojams turi būti suteikta pilna informacija, kokios specifinės aplinkybės pateisins tokias išskirtines priemones, kokie bus tokios tebėjimo mastai. Informacija turi turėti šiuos elementus: 1. Elektroninio pašto/interneto politika kompanijoje, detaliai aprašant mastą, kuriuo kompanijos valdomi komunikacijos įrenginiai gali būti naudojami asmeninei/privačiai darbuotojų komunikacijai (pvz., laiko ir naudojimosi trukmės apribojimai). 2. Priežastis ir tikslus, kuriais stebėjimas yra atliekamas, jei atliekamas. Tais atvejais, kai darbdavys leido naudotis įmonės komunikacijos įrenginiais privačiais tikslais, tokia privati komunikacija gali būti stebima tik esant labai ribotoms aplinkybėms, pvz. užtikrinti informacinės sistemos saugumą (patikrinimas nuo virusų). 3. Taikomų sekimo priemonių detales, t.y. Kas? Ką? Kaip? Kada? 4. Bet kokių priverstinių procedūrų detales, nurodant kaip ir kada darbuotojai bus perspėti apie vidinių taisyklių nesilaikymą, ir jiems bus suteikta galimybė atsakyti į bet kokius kaltinimus prieš juos. Prievolė suteikti informaciją išreikšta mūsiškio ADTAĮ 23 str. 23 straipsnis. Duomenų subjekto teisės 1. Duomenų subjektas šio įstatymo nustatyta tvarka turi teisę: 1) žinoti (būti informuotas) apie savo asmens duomenų tvarkymą; 2) susipažinti su savo asmens duomenimis ir kaip jie yra tvarkomi; 3) reikalauti ištaisyti, sunaikinti savo asmens duomenis arba sustabdyti, išskyrus saugojimą, savo asmens duomenų tvarkymo veiksmus, kai duomenys tvarkomi nesilaikant šio ir kitų įstatymų nuostatų; 4) nesutikti, kad būtų tvarkomi jo asmens duomenys. 2. Duomenų valdytojas privalo sudaryti sąlygas duomenų subjektui įgyvendinti šiame straipsnyje nustatytas teises, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, kai reikia užtikrinti: 1) valstybės saugumą ar gynybą; 2) viešąją tvarką, nusikalstamų veikų prevenciją, tyrimą, nustatymą ar baudžiamąjį persekiojimą; 3) svarbius valstybės ekonominius ar finansinius interesus; 4) tarnybinės ar profesinės etikos pažeidimų prevenciją, tyrimą ir nustatymą; 5) duomenų subjekto ar kitų asmenų teisių ir laisvių apsaugą. 3. Duomenų valdytojas turi motyvuotai pagrįsti atsisakymą vykdyti duomenų subjekto prašymą įgyvendinti šio įstatymo nustatytas duomenų subjekto teises. Duomenų valdytojas, gavęs duomenų subjekto prašymą, ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo duomenų subjekto kreipimosi dienos turi pateikti jam atsakymą. Jeigu duomenų subjekto prašymas išreikštas rašytine forma, duomenų valdytojas turi pateikti jam atsakymą raštu. 4. Duomenų subjektas gali skųsti duomenų valdytojo veiksmus (neveikimą) Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai per 3 mėnesius nuo atsakymo iš duomenų valdytojo gavimo dienos arba per 3 mėnesius nuo tos dienos, kada baigiasi šio straipsnio 3 dalyje nustatytas terminas pateikti atsakymą. Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos veiksmus (neveikimą) įstatymų nustatyta tvarka duomenų subjektas gali skųsti teismui.