Tema: Re: Na ir dar :)
Autorius: Bronco
Data: 2012-07-11 18:56:54
On 2012-07-11 15:31, Alvidon wrote:
> K. Jovaiša išdėstė poziciją labai paprastais žodžiais, labai paprastomis
> mintimis; imat ir dėstot "prieš" lygiai tokiam pačiam stiliuj, be jokių
> diferencialų
> beigis integralų.

Jovaiša paprastais žodžiais išdėstė tai, kas teisės teorijoje vadinama 
"teisės ir moralės santykiu". Šiam dalykui čia niekas kvalifikuotai 
nepaprieštaraus, nes reikia būti teisės teoretiku ir gerai suprast 
šiuolaikinės teisės doktriną, kad bent pabandyti į temą ką nors 
paprieštaraut ar pasiūlyt kitokį variantą. T.y. ten parašyta visiška 
tiesa ir prieštaraut ar dar autorių gaidžiu pavadint gali tik labai 
riboto mąstymo individai (švelniai tariant). Galima tik dėl straipsnyje 
pateiktų pavyzdžių pasamprotaut, jog galima buvo ir labiau vykusius 
parinkt.

Reikalo esmė - kaip veikia teisė ir moralė vertindama iš savosios 
pozicijos tam tikrus įvykius (juridinius faktus). Aš siūlau tokį pavyzdį:

a) girtas vairuotojas numušė ir mirtinai sužalojo į kelią išbėgusį vaiką;

b) girtas vairuotojas numušė ir mirtinai sužalojo į gatvę išbėgusį savižudį;

Analizuojam iš teisės ir moralės pozicijų. Moralė iškart spiegs, jog a) 
kaltas vairuotojas, b) moralė pasimes ką kaltint, gal net teisins 
vairuotoją, nes jis važiavo tvarkingai, niekam nekliudė, jei ne 
savižudis, viskas būtų ok.

Teisės požiūriu abi situacijos mažai kuo skiriasi ir jos bus 
nagrinėjamos iš esmės ir aiškinimąsi ar alkoholis vairuotojo kraujyje 
buvo ta esminė aplinkybė, dėl kurios nepavyko išvengti susidūrimo, taip 
pat aplinkybės, kuriomis įvyko įvykis, pvz. pėsčiųjų perėjoje ar 
neleistinoje pėstiesiems vietoje ir t.t.. Ir tik visą tai išnagrinėjus 
bus priimtas sprendimas kaltas vairuotojas ar ne, ir jei kaltas, dėl ko 
konkrečiai kaltas.

Kaip matome, moralė yra "greita nuteisti arba išteisinti", o teisė šiuo 
požiūriu yra objektyvesnė ir sprendimus priima vadovaujantis aiškiomis 
taisyklėmis.

Garliavos istorija yra tos pačios prigimties. Violetiniai, pagal savo 
moralės supratimą, "nuteisė" vienus ir visiškai pateisina kitus. Net 
kartais prieinama ir iki absurdų, jog į didvyrius išaukštinami galimi 
žudikai. Moralė ir tikėjimas tikrai labai artimi dalykai, kitaip tokios 
nesąmonės nevyktų. Kiekvienas adekvačiai mastantis žmogus turi suvokti, 
jog žmogaus gyvybė yra aukščiausia vertybė tiek teisės, tiek ir moralės 
požiūriu, todėl dėl tvirkinimo veiksmų žmogų bausti ją atimant yra 
absoliučiai nepriimtinas ir nepateisinamas dalykas. Bet kuriuo atveju, 
žudikas yra didesnis nusikaltėlis, nei tvirkintojas. Todėl yra visiškai 
nesuprantama, kodėl galimai tvirkinęs vaiką asmuo ir galimai jam 
talkinusi vaiko motina yra violetinių jau "nuteista", o galimai žudęs 
žmones asmuo ir galimai jam talkinusi jo sesuo yra tų pačių patvorinių 
išaukštinami iki didvyrių lygio.

Paimkime mintyse ir atskirkime šiuos įvykius į du atskirus fragmentus - 
"žudikas, keršto jausmo užvaldytas, nužudo kelis žmones" ir "pedofilas 
tvirkina vaiką" ir bus aišku, jog reikia smerkti abi puses, o ne vieną 
smerkti ir kitą aukštinti.