Ir visgi ne iki galo supranti. Nėra dviejų vertinimo sistemų. Yra vertinimas, jis remiasi kažkuo, kažkokiais argumentais. O vat tie argumentai jau gali būti teisiniai (taisyklių rinkinys), ir/arba moraliniai ("sveiko proto" tami tarpi), katrie, savo ruožtu nevartotini, jei tik įmanoma be jų apseiti, būtent dėl savo slidumo (nevienareikšmiškumo). Kitaip sakant vertinant galima remtis taisyklėmis, o galima ir beprasmėmis savokomis. Beprasmių savokų naudojimas beje atveria pukias galimybes visokioms ti korupcijoms bei kitokiems piktnaudžiavimams, ba kriterijai telieka "o man taip šviečiasi, išgraužkit". Kitas niuansas: matosi, jog nelabai susigaudai kur baigiasi tasyklės ir prasideda visokios pievos kaip moralė ir sveikas protas. Su tais tavo automobiliais visai nereikia jokios ti moralės, pilnai užtenka KET: A pažeidė tris straipsnnius (sėdo prie vairo neblaivus, kirto ištisinę, paliko stovėt auto neleistinoj vietoj nesiėmęs būtinų veiksmų), B atveju belieka išsiaiškint ar jis galėjo išvengti susidurimo su A (ar pakankamas matomumas buvo). Taisyklės ir daugiau nieko. Jokio slidumo, nebent pareigūnų tingumas/bukumas (bukumas šiuo atveju - nesugebėjimas suvokti taisyklių). Tik tiek. Jokios moralės. Jokių prieštaravimų. Kas link teisėjų IQ bei algų: na tai kaip pats matai net tokiu primityviu atveju kaip KET ir tie tavo A ir B nesugebėjai įsikirst į situaciją (t.y. būdamas tikrai ne menko intelekto visgi nesi pakankamai treniravesis šioj srity (tiek KET konkrečiai tiek bendrafilosofinėj plotmėj tema "kas yra kas") jog galėtum dirbti teisėju ;) O tai jau tu esi žmogus, kuris atėjo šion NG, prisiregistravo, postina, savaitėmis seka diskusiją, rimtai ir be kliurkų (milžiniškas kontrastas nuo Remigijus bei smokas) dalyvauja, nepameta minties ir t.t., t.y. jau automatu esi tarp labai mažos visuomenės dalies, išskirtinis bei rinktinis tsakant. O betgi kaip matom to nepakanka. Diskusija (masinė ir bendranacionalinio masto) kilo visai ne dėl abejotinų sprendimų. Kone visi teismų sprendimai yra abejotini (bent jau nepatenkintųjų tuo sprendimu požiūriu), kalnai neaiškių ir neišspręstų bylų. Diskusija kilo kai pasinaudodami šia byla nekurie asmenys ėmė daryti politinę karjerą. Kitaip sakant didelė dalis žmonių nutarė "ė, gana, mums visai nereikia visokių venckienių/kuolių hitlerio/stalino rolėj, grinevičiūtės/krivicko gebelso rolėj, visokių smokas/ Remigijus SS-komsomolcų rolėj". O visokių "kodėl" toj byloj kalnai, su tuo niekas nesigynčija. Tik tuos "kodėl" turi aiškintis teismai, prokurorai, o ne budulių minia. Taškas. Už šio punkto prasisdeda valstybės griovimas. Aš ir tikrai ne tik aš prieš. Mūsų valstybė be abejo nėra tobula, bet griauti mes jos neleisime. "cinic" <a@b.c> wrote in message news:ju5v4e$bv0$1@trimpas.omnitel.net... Aš suprantu apie ką tu kalbi, kad yra sunku taikyti 2 vertinimo sistemas vienu metu (kai kalbėjom apie teisę ir moralę), nes tokiu būdu kai kuriais atvejais tu negali priimti vienareikšmiško sprendimo. Aš pats asmeniškai vengiu naudoti tokias sąvokas kaip “moralė” dėl jų slidumo. Tiesiog maniau, kad jei kalbam apie Jovaišo straipsnį tai reikia diskutuoti jo naudojamomis sąvokomis. Matai, kaip čia viskas gavosi – tu duodi skaityti straipsnį, kur yra kalbama apie teisės pirmenybę prieš moralę, o po to įrodinėji, kad moralė apskirtai yra tuščias žodis. Tai gaunam, kad straipsnyje keliama teisės pirmenybė prieš beprasmę sąvoką. Tavo išsakytus argumentus apie moralę reikėtų pritaikyti ir tokioms “teisinėms” sąvokoms kaip “moralinė žala”, “garbė”, “orumas”, “pagarba”. Nepaisant pirminės diskusijos priežasties (palikim straipsnį su savo teisėmis ir moralėmis ramybėje), diskusijoje išsirutuliojo gan įdomių minčių. Daugiau nebeliesiu moralės, bet pasistengsiu nenutrūkti nuo pagrindinės mūsų diskusijos krypties: Ar gali vienu metu būti naudojamos 2 vertinimo skalės? Antrąja vertinimo skale paimkim sveiką protą (nors ir žadėjau nebegrįžti, bet išmetus moralę užpildom vakuumą). Dabar galėčiau pasakyti visus savo teiginius kuriuos sakiau apie moralę patį žodį “moralė” pakeisdamas jį į “sveikas protas”. Taigi, pakartoju klausimą, lygtyje pakeisdamas X: ar gali vienu metu būti naudojama teisė ir sveikas protas? Kokia kiekvieno jų vieta? Mano nuomone – ne. Darant sprendimus pirmiausiai turėtų būti vadovaujamasi sveiku protu. Kodėl būtent taip? Jau rašiau viename iš postų, kad koks bebūtų taisyklių rinkinys jis visada bus nepilnas. Taisyklės yra daugelio atvejų generalizacija. Turim labai kuriozišką atvejį: Iš daugelio pavienių atvejų žmogus padaro taisyklę, bet jei kyla klausimų apie taisyklės teisingumą tuomet vėl naudoja pavienius atvejus kaip argumentus (kaip ir mes čia diskusijoje kaip argumentus naudojome nacių bajeriukus, stalino beprotybę ir kiekvienas tuos pačius pavyzdžius įvertinome skirtingai). Taisyklės privalo eiti paskui sveiką protą, bet ne prieš. Eidamas kurioziškų precedentų keliu pateiksiu pavyzdį apie tavo minimą KET: Vairuotojas A girtas važiuoja konstitucijos pr. 3 juosta, sugalvoja apsisukti, per ištisinę liniją suka į kairę, nebaigia manevro, sustoja ir užmiega, auto stovi skersai važiuojamos dalies. Iš priekio atvažiuoja B ir atsitrenkia į A. Atvykusiam policininkui natūraliai kils pagunda eiti paprasčiausiu keliu ir avarijos kaltininku pripažinti A. Labai didelis klausimas ar jis paklausys liudininkų, kad avarijos metu A stovėjo, o B judėjo, nes yra nepakantus idiotams stovintiems skersai kelio ir kadangi yra principingas žmogus, juos baudžia. O jei paklausys liudininkų, nenustebčiau, jei surašys abipusę kaltę. O kaltas šiuo atveju vienareikšmiškai turėtų būti B. Čia apie tai, kad teisė gali būti ne ką mažiau slidi nei moralė. O kad nebūtų slidi reikia naudoti sveiką protą. Kad tai ką tu vadini teise būtų naudojama prieš sveiką protą, teisėjas turėtų ne interpretuoti įstatymus, o turėti 1000 lapų instrukciją-algoritmą kaip naudotis įstatymais (ir jo vietoje tada reikėtų ne žmogaus su iq 130, 10 metų išsilavinimo ir 10k atlyginimo, o galėtų būti marozas su iq 90, mokantis skaityti ir galintis dirbti už 2000). Tada galėtume prieiti prie to ką kitame poste įvardijau kaip teisėją – juodą dėžę. Kol teisė yra tiesiog taisyklių rinkinys o ne algoritmas tol konfliktams spręsti turi būti (1) samdomi išskirtinai aukšto intelekto žmonės tam, kad galėtų prieš teisę pritaikyti sveiką protą. (2) Jiems turi būti mokami išskirtinai dideli atlyginimai, bet (3) jiems turi būti taikomi išskirtinai aukšti reikalavimai. Dabartinėje Lietuvos situacijoje panašu, kad einama teisinga kryptimi – 2 jau kaip ir veikia, 3 – dalinai (taikomi aukšti reputacijos reikalavimai), bet va 1 – abejotina. Dėl 1 abejonės sumažės kai į atrankoje į teisėjus kaip vienas pagrindinių kriterijų bus IQ testų rezultatai. Visa diskusija apie Garliavą kyla dėl ko? Dėl abejotinų teismų sprendimų. Pakapstęs procesą iš tos perspektyvos kaip parašiau rastum krūvas vietų kur teisėtvarka nesivadovavo sveiku protu. Vienas pavydžių – mano klausimas kitame poste (į kurį, beje, išsisukai neatsakęs) kodėl byla dėl gyvenimo vietos buvo nagrinėjama prieš pedofilijos bylą... "Alvidon" <alvs_nospam_@takas.lt> wrote in message news:jtrmj0$ave$1@trimpas.omnitel.net... Na gal tokią analogiją pabandom: Keliu eismas. Teisė duotu atveju būtų KET. Formalus, pakankamai gerai jau suderintas ir labai mažai nevienareikšmiškų situacijų paliekantis taisyklių rinkinys. Moralė tokiu atveju būtų "bet juk man labai reikia". Tai vat ar norėtum važiuot Vilniuj piko metu jei "teisė eitų kartu su morale", t.y. argumentacija vairuojančių būtų per pusę iš KET ir "man labai reikia". Tobiš pusė vairuotojų sustotų ant raudonos, pusė - nea. Faina, a ne ? Moralė yra labai subjektyvu ir laikina, priklauso nuo milijono faktorių iki mėnulio fazės imtinai. Naciai bei neonaciai laiko labai moraliu dalyku išžudyti milijonus žydų, bolševikai bei kitokie paleckiukai laiko labai moraliu dalyku išžudyti milijonus netinginių ir protingesnių. Islamistai laiko labai moraliu dalyku žudyti žmones kurie kažką ne taip nupaišė ar parašė. Ultrakatalikai laiko labai moraliu dalyku žudyti gydytojus bei medseseris atliekančias abortus. Ir taip toliau ir panašiai. "cinic" <a@b.c> wrote in message news:jtq626$esj$1@trimpas.omnitel.net... > Pabandom iš naujo, tik iš kito galo. > Pasakyk kodėl teisė turi būti pagrindinis įrankis priimant sprendimus, o > moralė - tik jei neužtenka teisės. > Kad neužsimirštų pakartosiu savo poziciją - teisė turi eiti kartu su > morale. > Panašu, kad dėl sveiko proto mąstom vienodai, tai daugiau į temą > nebetraukiam.