Tema: Re: NT kainos: Lietuva - Uzsienis
Autorius: RaR
Data: 2011-12-17 13:52:22
> Nu tai tu dabar man durnam paaiškink.
>
> Jei atsidarau sąskaitą komerciniame banke, tai aš skolinu jam savo
> sąskaitos lėšas? T.y. "investuoju", arba kitaip sakant rizikuoju?
>
> Kažkas nuslėpta sutartyse/įstatymuose?

Būtent taip ir yra. Atsidarydamas sąskaitą komerciniame banke tu
automatiškai suteiki teisę jam skolinti savo pinigus, tegul tu to ir
nesupranti. Pagal įstatymus komercinis bankas privalo laikyti tik dalį
tavo padėtos sumos - keletą LB nustatytų procentų, paprastai einamosioms
sąskaitoms šis procentas didesnis nei taupomosioms. Visą kitą sumą
bankas gali išskolinti. Už tai jis ir moka tau palūkanas, o ne ima
mokestį už laikomus pinigus. Man keista, kad tu iki šiol šito nesupratai.

O kas ten tose sutartyse? Bankas įsipareigoja grąžinti pinigus
pareikalavus ar tam tikrą datą, mokėti procentus, o jų kam nors
neskolinti neįsipareigoja.

> Jei atsidaryčiau LB, tai neskolinčiau?

Sąskaitos LB - tai ir yra tie "tikrieji litai", pinigų bazė. LB
komercine veikla neužsiima, sąskaitose esančių pinigų antram savininkui
neužrašo. Jei imti konkrečiai LB, o ne apskritai centrinius bankus, tai
kiekvienas LB litas yra garantuotas nustatytu kiekiu eurų, laikomu jo
rezerve.

> O gal ponas pasiklydote tarp dviejų pušų?
>
> Kas leido mano sąskaitos lėšas skolintis/investuoti be mano sutikimo?!

Niekur aš nepasiklydau, ir viską jau paaiškinau. Tavo sąskaitos lėšas
skolinti leidžia Lietuvos įstatymai, o kokią sąskaitos dalį leidžia
skolinti nustato LB savo privalomų atidėjimų normomis. Jei nori neleisti
skolintis - dėk grynuosius į saugojimo seifą arba prašyk į sąskaitos
atidarymo sutartį įrašyti nuostatą, kad sąskaitoje esantys pinigai nebus
niekam skolinami. Pažiūrėk jų reakciją.

Kitą vertus net sutikus su tokia nuostata, nėra jokios galimybės to
sukontroliuoti. Tu neturi atskiros sąskaitos LB, ją turi tik komercinis
bankas, ir ji bendra visų klientų atidėjimams. Kadangi beveik visada
atidėtų pinigų (komercinio banko sąskaita LB) yra kažkiek daugiau už
privalomą procentą nuo klientų sąskaitų, komercinis bankas gali
tvirtinti, kad tie papildomi pinigai LB sąskaitoje (atidėjimuose)
padengia būtent tavo sąskaitą 100-u procentu. LB neskaito visų klientų
sutarčių sąlygų ir jų nekontroliuoja. Jam svarbu tik kad bendra sąskaitų
atidėjimų suma nebūtų mažesnė už nustatytus reikalavimus.