Tema: Re: NT kainos: Lietuva - Uzsienis
Autorius: RaR
Data: 2011-12-17 19:17:34
> Na, aš aprašiau bendrą principą kaip sistema veikia šiandien, o
> nedetalizavau atskirų Afrikos šalių ypatybių bei 18-to amžiaus patirties.

Ta bendra sistema - tai keletas didžiųjų rinkos ekonomikų. Nė viena
Lietuvos dydžio ekonomika savo valiutos negrindžia savo šalies
obligacijomis.

> Ėėė... gal nereikia čia LRI propagandos varinėt? Vargiai čia rasi
> tikinčiųjų.

Tai yra akivaizdus faktas ne kartą patvirtintas istorijos. Todėl
praktiškai visų bent kiek ekonomiškai stabilesnių valstybių centriniai
bankai yra daugiau ar mažiau savarankiški.

> Gražu būtų pamatyti, kokie dar yra būdai naujus pinigus įvesti į rinką.
> Kokiu keliu CB išleistas piniginis vienetas pasiekia pirkėjo kišenę
> apeidamas biudžetą? Na, yra šalių, kur CB dalina neterminuotus kreditus
> komerciniams bankams ir pinigų kiekį reguliuoja didindamas ar mažindamas
> palūkanas. IMHO ne pats geriausias būdas. Kaip dar?

Taigi jau parašiau - pirkdami kitų šalių obligacijas, valiutą ir pan.
Visa euro emisija iki šiol buvo vykdoma neperkant nė vienos eurozonos
šalių obligacijos, ECB įstatai draudė jam tai daryti. Vokietija iki šiol
aktyviai priešinasi, kad ECB masiškai pultų supirkinėti ECB šalių
obligacijas, nes visiškai pagrįstai tame mato pavojų euro vertei. Litas
išleidžiamas į rinką tik keičiant jį į eurą. Dar neseniai beveik visos
valiutos buvo paleidžiamas į rinką arba keičiant jas į auksą, arba į
dolerį. Juk apie visa tai jau rašiau.

Tu remiesi tik vadovėlyje perskaitytu FED pavyzdžiu, ir tai JAV
obligacijomis grįsta tik dalis dolerių emisijos.

> Neturėjo balansuoti - turėjo deficito limitus kuriuos nuolat viršijo.
> Beje, jei žinai tai nupasakok euro emisijos reglamentą. Kažkaip
> neužtikau ES dokumentuose.

> Na taip, dar Estijoje buvo, bet jie kažkaip eurą įsivedė:)

Na, ir mes siekiame jį įsivesti, kas iš to? Visos šalys, prieš
įsivesdamos eurą, turi keletą metų pabūti ERM2 mechanizme, pagal kurį
nacionalinė valiuta euro atžvilgiu negali svyruoti daugiau nei 15%. Kai
turi pakankamai rezervų, valiutų valdybos modelis ir valiutos susiejimas
fiksuotu kursu su euru yra bene paprasčiausias būdas tai užtikrinti.

> Gal reikia pamiršti aukso etaloną? Nemanai? Buvo - pražuvo, prie tos
> sistemos negrįšim, kad ir kaip verktų libertarai. Gražu būtų gyventi
> šiuolaikiniame pasaulyje, kaip visi. O dabar mes svaičiojame 18-to a.
> tiesomis ir dėl to savo litais mokame pensijas prancūzams ar tiems
> patiems graikams.

Kodėl manai, kad negrįšim? Sistema iširo tik prieš 40 metų, ir daugelis
dabar sutinka, kad šalių lenktynės devalvuojant nacionalines valiutas ir
siekiant trumpalaikio prekybos santykio pokyčio nieko gero pasaulio
ekonomikos stabilumui neduoda. Bus naudojamas auksas, ar kiti
mechanizmai, bet daugelis politikos lyderių ir žymių ekonomistų mano,
kad sukurti kažkokią valiutų stabilumo sistemą būtų labai neblogai.

Kuriuo būdu mes dabar mokame pensijas prancūzams ir graikams? Kad tai
netiesiogiai įvyko galima bus sakyti tada, kai graikai neišpirks iš ECB
savo obligacijų - tuomet jie bus negrąžinamai nusavinę dalį ECB emituotų
eurų, bet infliacijos mokestį proporcingai sumokės visi euro naudotojai.
Pagrindinę rezervų dalį eurozonos šalių obligacijomis laiko ne tik
Lietuva, bet ir daug kitų Europos šalių, pvz. Lenkijos zloto rezervas
dėl euro infliacijos nukentės labai panašiu lygiu. Bet Graikijos
įsipareigojimų nevykdymo atveju daug daugiau praras visos eurozonos
šalys, nes jos per stabilumo fondą ir kitas paramas suteikė
nepalyginamai daugiau paramos Graikijai nei jos obligacijų nupirko ECB.

> Visos obligacijos iki tam tikro laiko yra aukšto patikimumo - netgi
> Snoro:) Kalba eina ne apie formas, o apie patį principą - atspausdinus
> euru dengtą litą, ir tuo pat metu grąžinus eurą į apyvartą - vertė
> dvigubinasi. Gaunasi toks smulkus žulikavimas.

Kas tau dvigubinasi, ir kur čia koks žulikavimas? Išsikeitęs litą į eurą
ir nusipirkęs kažkokią obligaciją ar akciją tu kažką dvigubini ir
žulikauji? Paprasčiausiai investuoji - stengiesi kuo patikimiau savo
turimus pinigus apsaugoti nuo infliacijos.

Dėl patikimumo - tai užsienio skolintojai, perkantys Lietuvos
obligacijas, žymiai daugiau rizikuoja neatgauti savo pinigų nei LB,
perkantis Vokietijos ar JAV obligacijas.

> :) Tai vėl klausimas: kaip reikėtų palaikyti pinigų vertę? Augant BVP
> apie 10% į metus, nesunku paskaičiuoti kiek pabrangtų litas per 18m.
> (nuo 1993). O dar pririšus jį prie $ ar € ? Eurų masė nuolat didėja,
> kainos Europoje kyla, o pririštų litų kiekis išlieka pastovus staigiai
> augant ekonomikai. Nesusiriša galai kažkaip...

Dėl ko augant BVP turėtų augti lito vertė? Nematau jokio ryšio. Netgi ir
sparčiai augant mūsų BVP dėl didelio privataus skolinimo iš užsienio,
investicijų ir gaunamos paramos, užsienio prekybos balansas visą laiką
buvo smarkiai neigiamas. T.y. mūsų ekonomika veikė taip, kad prekių ir
paslaugų iš užsienio pirko žymiai daugiau nei jam parduodavo, todėl dėl
prekybos valiuta visą laiką tekėjo užsienio kryptimi.

Kaip tai litų kiekis išliko pastovus? Jo kiekio kitimo niekas neriboja,
jis visiškai laisvai keičiasi. Uždirbi užsienyje eurą ir nori jį leisti
Lietuvoje - keiti jį į litą, LB atsargos didėja, litų kiekis rinkoje
didėja - vyksta automatinė lito emisija. Kai turi litų ir nori pirkti
užsienio prekes ar paslaugas - keiti jį į eurą, LB atsargos ir kartu
litų kiekis rinkoje mažėja.

Ir reikia suprasti, kad lito santykis fiksuotas euro atžvilgiu. Todėl
daugiau ar mažiau keičiant eurų į litus ir atvirkščiai keičiasi ne lito
kursas euro atžvilgiu, o jų kiekis rinkoje.