Tema: Re: Tadas Blinda jau yra torentuose....
Autorius: Laimis
Data: 2012-03-01 16:47:25
RaR rašė:
>
>>>
>>> Na tai gerai - kokia yra problema? Valstybė garantuoja teises į
>>> nuosavybę. Čia galima kalbėti ir apie kitą labai panašią intelektinę
>>> nuosavybę - patentus. Valstybė suteikia teisę į intelektinę nuosavybę,
>>> bet rūpinimasis jos apsauga - sekimas ar kas nors ja neteisėtai
>>> nesinaudoja, pažeidėjo padavimas į teismą ir t.t. yra paties teisių
>>> turėtojo rūpestis. Nėra priimto įstatymo, kad parduotuvių savininkai
>>> turėtų tikrinti ar jų asortimente nėra prekių, pažeidžiančių kažkieno
>>> intelektines teises, valstybė nekompensuoja intelektinių teisių
>>> turėtojams nuostolių dėl to, kad kažkas kažkur neabejotinai jų teises
>>> pažeidinėja, valstybė nepersekioja ir nebaudžia pirkėjų, įsigijusių
>>> padirbtą daiktą. Tik dabar italų rankinukų gamintojai privertė savo
>>> valdžią bausti padirbtų rankinukų pirkėjus, bet aš esu prieš tokius
>>> metodus.
>>
>>
>> Pripažįstama problema yra ta, kad valstybė _negarantuoja_ _adekvačių_
>> nuosavybės teisių, t.y. jas tam tikriems subjektams apriboja.
>> Jau rašiau, kad asmeninio atgaminimo kompensacija nesusijusi su
>> nuostoliais dėl vagysčių (čia, kaip ir visų kitų nuosavybių atveju, jų
>> gynyba, išskyrus, atskirai nuo BK, paliekama jų teisių turėtojui).
>> Turbūt akivaizdžiausia analogija: problema būtų, jei valstybė nuspręstų,
>> kad parduotuvės/pardavėjai turėtų tam tikrą kiekį daiktų dalinti
>> nemokamai.
>
>
> Ne tai, ne analogija. Parduotuvių nuostolis būtų realus, nes vagis
> pasiima prekę, o ne pasidaro ją pagal parduodamą iš savo žaliavų,
> naudodamas savo įrangą.

Galiu pacituoti jau anksčiau pateiktą pavyzdį:
100 bandelių ir 100 programų. Bandelių sąnaudos kompensuojamos pardavus 
30 bandelių. Programos sukūrimo sąnaudos kompensuojamos pardavus 30 
programos kopijų.
Dingo (nupirkta ar pavogta) 100 vnt. bandelių ir realizuota (legaliai 
parduota ar nelegaliai nukopijuota) 100 programos kopijų.
1 bandelės kaina lygi vienos programos kopijos kainai, o visų bandelių 
savikaina lygi programos sukūrimo sąnaudoms/savikainai.

Iš visų (100 vnt.) pavagiama x bandelių ar programos kopijų.
x = 10 — pelnas abiem atvejais sumažėja vienodai;
x = 20 — pelnas abiem atvejais sumažėja vienodai;
x = 30 — pelnas abiem atvejais sumažėja vienodai;
x = 40 — pelnas abiem atvejais sumažėja vienodai;
x = 50 — pelnas abiem atvejais sumažėja vienodai;
x = 60 — pelnas abiem atvejais sumažėja vienodai;
x = 70 — pelno abiem atvejais nebėra;
x = 80 — patiriamas toks pats nuostolis: bandelių atveju (pk - s) * 10, 
o programų atveju — (pk - s) * 10; kur s — vnt. sąnaudos/savikaina, pk — 
vnt. pardavimo kaina;
x = 90 — patiriamas toks pats nuostolis: bandelių atveju (pk - s) * 20, 
o programų atveju — (pk - s) * 20; kur s — vnt. sąnaudos/savikaina, pk — 
vnt. pardavimo kaina;
x = 100 — abiem atvejais patiriamas šimtaprocentinis nuostolis, kuris 
lygus visų bandelių sąnaudoms/savikainai arba programos sukūrimo 
sąnaudoms/savikainai. O pastarosios, žinia, pagal sąlygą — lygios.

> Bet nereikia nuslysti į kovą su vėjo malūnais. Tiesiog jeigu
> pripažįstama, kad kažko neįmanoma sukontroliuoti ar ta kontrolė yra per
> didelė našta visuomenei, gal reikia atsisakyti minties viską
> sukontroliuoti? Juk tai ne gyvybės ir mirties klausimas, o tik tam
> tikros verslo šakos pajamos. Ta sritis gali perimti kitus verslo

Ta „verslo šaka“ yra pamatinė, ant kurios sėdi visuomenės progresas, o 
ne viena konkreti, tam tikra verslo šaka. Jau minėjau, kad IN kuria aibė 
profesijų ir jų nuosavybės teisinė apsauga yra ne mažiau aktuali, o 
visko tapatinti su su pramogų industrija (tam tikra verslo šaka) tikrai 
nereikia.
Bet čia jau labiau apie ACTA. Nors žemiau pateikiau OECD parengtą 
studiją apie klastočių ir piratavimo ekonominį efektą/poveikį ir 
tendencijas.

> Tai ir sakau - ar iš viso tikslingas tas mokestis - bangų sukelia daug,
> o realios naudos kažkam - jokios.

Matomai tikslingas (vien jau kompensavimo prasme). Va čia ta minėtoji ES 
IN apsaugos strategija (apie mokesčio panaikinimą ar atsisakymą ten 
nekalbama):
http://ec.europa.eu/internal_market/copyright/docs/ipr_strategy/COM_2011_287_en.pdf

Jei kiek įdomu, tai gali pavartyti (nedidelė); keletas pastraipėlių:

„Copyright-based creative industries (comprising software and database 
production, book and newspaper publishing, music and film)
contribute 3.3% to the EU GDP (2006)“

„The proper functioning of the internal market also requires 
conciliation of private copying levies with the free movements of goods 
to enable the smooth cross-border trade in goods that are subject to 
private copying levies.24 Efforts will be redoubled to kick-start a 
stakeholder agreement built on the achievements of a draft Memorandum of 
Understanding (MoU) brokered by the Commission in 2009. A high level 
independent mediator will be appointed in 2011 and tasked with exploring 
possible approaches with a view to harmonising the
methodology used to impose levies, improve the administration of levies, 
specifically the type of equipment that is subject to levies, the 
setting of tariff rates, and the inter-operability of the
various national systems in light of the cross-border effects that a 
disparate levy system has on the internal market. A concerted effort on 
all sides to resolve outstanding issues should lay the ground for 
comprehensive legislative action at EU level by 2012.“

> Na tai gerai - tegu sukuria tą hipotetinę apsaugą ar kaip kitaip iš
> vartotojų pasiima tuos pinigus už asmenines kopijas. O kadangi to
> padaryti nemoka, valdžios pagalba nori pasiimti pinigus, kurių uždirbti
> nesugeba. Iš viso nesvarbu kiek tu sukūrei produkto, svarbu kiek jo
> parduodi. Jeigu tu nesugebi parduoti produkto ir jį dovanoji, visiškai
> nereiškia, kad tau už išdalintus turi kažkas kompensuoti.

Tą hipotetinę apsaugą kurs valdžia.
Va taip „kitaip“ ir pasiima tuos pinigus. Kaip ir kitais mokesčiais 
(nors šiuo atveju tai yra tik kompensacija ir man ji atrodo ganėtinai 
pagrįsta).

> O šiuo atveju produktą sukūrei tik vieną kartą. Jo pardavimas - tai jau
> visai kita verslo dalis. Verslo sėkmė ir priklauso nuo to, kiek produkto
> kopijų galėsi parduoti. Jei manai, kad pardavei mažiau produkto kopijų
> nei galėjai, kaltink save, o ne reikalauk kompensacijos iš valstybės.

Jei iš tavęs būtų pavagiama vien jau koks trečdalis tavo prekių, tai 
galiausiai savo verslą iškraustytum ten, kur tiek nevagiama. Iki to kur 
kas stipriau reikalaudamas ir spausdamas valdžią/valstybę dėl savo 
teisių apsaugos.

> Na tai jau sakiau, gal neverta bandyti sukontroliuoti to, ko neįmanoma
> sukontroliuoti, gal tai kova su vėjo malūnais. Ta kova gali prieiti iki
> tokio lygio, kad kiekvienam kompiuterio vartotojui bus pastatytas
> pareigūnas, stebintis, ar visos jo naudojamos programos ir įrašai legalūs.

Smurtas, ekonominiai nusikaltimai irgi nepažabojami, kova su vėjo 
malūnais...
Iššūkių tikrai yra, bet juos reikės priimti. Adekvatesnė IN apsauga ir 
piratavimo mažinimas yra neišvengiamas. Balansas su privatumo teisių, 
žmogaus ir visuomenės laisvių apsauga taip pat.
Beje, kažkodėl pajamų ir turto deklaracijos nėra savanoriškos, 
neprivalomos, o kai kur ir visuotinės (kas gali būti intymiau/jautriau 
už pinigus ir turtą? juos reikia deklaruoti, pagrįsti jų kilmę, 
teisėtumą...)

> Bet apie ką mes kalbame? Moralė yra gerai, bet pats verslas yra iš
> principo amoralus, nes pagrindinis jo tikslas - surinkti kuo daugiau

Tai — ne (tik) moralė, o fundamentinis dalykas, principas. Jokia sistema 
nefunkcionuos teisingai ir tvariai, jei remsis iš esmės neteisingais, 
netvariais principais.

> pinigų iš kitų žmonių. Pagal krikščionybę ir daugelį kitų religijų
> nuodėmė yra ne tik vogti, bet ir būti turtingam (greičiau kupranugaris
> pralįs pro adatos skylutę nei turtuolis pateks į dangų). Todėl apeliuoti
> į kažkieno sąžinę yra beviltiškla. Dar vieno užmokesčio už kažkada

Teisėje nors gal ir apeliuojama į sąžinę, bet dažniau už tos sąžinės 
neturėjimą yra tiesiog (skaudžiai) baudžiama, persekiojama. Tikrai 
pribrendo laikas tą padaryti ir IN vagystėms.

> Todėl galima kalbėti tik apie tai kas daugiau žalos pridaro visuomenei -
> ar tas vogimas, ar priemonės, kuriomis stengiamasi pažaboti tą vogimą.

Kol kas, panašu, kalbama apie didelę žalą ir tai yra pakankamas 
pagrindas griežtesnėms priemonėms.

http://www.oecd.org/dataoecd/13/12/38707619.pdf


„Quantitative analysis carried out by the OECD indicates that the volume 
of tangible counterfeit and pirated products in international trade 
could be up to USD 200 billion. This figure does not, however, include 
counterfeit and pirated products that are produced and consumed 
domestically, nor does it include the significant volume of pirated 
digital products that are being distributed via the Internet. If these 
items were added, the total magnitude of counterfeiting and piracy 
worldwide could well be several hundred billion dollars more“

> Dėl Maksimos - taip ir yra kaip parašei. Savininkai gi nenusistatę
> tikslo, kad nebūtų visiškai nieko pavogta. Tiesiog surandamas optimalus
> derinys tarp pavogiamų prekių sumos, lėšų skirtų apsaugai nuo vogimo ir
> apsipirkimo patrauklumo. Dar labiau sustiprinus apsaugą sumažėtų
> pavogiamų prekių kiekis, bet įvertinus padidėjusias išlaidas apsaugai ir
> sumažėjusį klientų kiekį tokios priemonės būtų pripažintos neefektyviomis.

Kuo iš esmės (žalos, ekonominiu požiūriu) skiriasi 100 Lt vertės 
vagystė. Prekės atveju ir IN atveju? Man atrodo, kad niekuo, o tai, kad 
pavogti kūrinį/fonogramą ir nenukentėti yra labai labai labai paprasta 
ir pigu yra tikra problema, kurią tikrai sutinku, raginu deleguoti 
valdžiai. Valdžia tą ir pati daro matydama ekonominį žalos efektą...

> Jau rašau, kad verslas turi sugebėti pasiimti pinigus - tokia jo
> paskirtis. Tikėtis, kad žmonės laisvanoriškai sukraus jiems milijardus
> arba reikalauti, kad tuos milijardus iš žmonių jiems surinktų valstybė -
> anoks čia verslas.

Verslas žaidžia pagal aiškiais taisykles (nes turbūt paprasčiau pasiimti 
pinigus jėga ar apgaule, vagystėmis, machinacijomis). Viena jų, pamatinė 
— nuosavybės apsauga. Kai ji užtikrinama. IN atveju reikalaujama, kad 
būtų užtikrinta adekvati nuosavybės apsauga.


> Tai yra įstatymo pažeidimas, bet ne nuostolis kūrėjui - juk kelių jo
> produkto kopijų vius tiek nepirkčiau. Todėl kompensacija čia ne vietoje.
> Jeigu reikia mokėti baudą už administracinės teisės pažeidimą - tą
> pažeidimą turėtų nustatyti valstybė ir pasiimti pinigus

Tas pats galioja ir vagiui, kuris sako, kad nukirskit man rankas, jokio 
realaus nuostolio čia ta Maksima nepatyrė (tik labai mažą pelno 
sumažėjimą), te 20 ct. ant tų bandelių savikainos, nes kitaip aš jų vis 
tiek nebūčiau pirkęs.
Žalos ir nuostolio autorius nepatirs tik tada, kai nepirkdamas ir 
neatgamindamas tu nepažeisi jo teisių ir nesinaudosi jo kūriniu taip, 
kaip jis neleidžia. Jo leidimas naudotis kūriniu yra vienintelės 
prielaidos, būdas gauti pajamas. Jei naudojiesi be leidimo ir nesumoki, 
tai autorius patiria nuostolį (nes negauna jam teisėtai ir logiškai, 
pagrįstai priklausančių pajamų). Tikrai galima sutikti, kad toli gražu 
ne visos nupiratautos kopijos *virstų* (tariamoji nuosaka) pirktomis 
kopijomis, tačiau pasižiūrėjus retrospektyviai, _jau_ _įvykus_ 
_pažeidimo/piratavimo_ _faktui_, jau yra padaromas nuostolis. Jei 
apsauga būtų sutvarkyta taip, kad tų pažeidimų ir nelegalaus 
vartojimo/naudojimo būtų gerokai mažiau, nei dabar ir tai proporcingai 
negeneruotų pelno prieauglio (t.y. ne visi anksčiau daryti pažeidimai 
virstų pirkimais), tai vis tiek būtų kur kas sveikesnė ir palankesnė 
aplinka.